Vláda se ještě musí rozhodnout, zda zpoplatnění menších nákladních aut neposune o rok a nezačne vybírat zpočátku jen u těžších kamionů.
Ministr dopravy Milan Šimonovský nese kolegům na zasedání vlády návrh, v němž počítá se zpoplatněním zatím 970 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací od roku 2006. O dva roky později by se placení mýta mělo týkat necelých dvou a půl tisíce kilometrů dálnic, rychlostních a vybraných silnic první třídy.
Po deseti letech provozu by podle studie poradenské společnosti Deloitte & Touche mělo Česko na projíždějících kamionech po odečtení nákladů vydělat zhruba 47 miliard korun.
"Náklady na pořízení systému vybírání mýtného by se měly pohybovat do čtyř miliard korun. O jeho dodavateli, přesné ceně a technologii, kterou budeme využívat, rozhodne výběrové řízení," vysvětluje náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.
O provoz se bude podle návrhu Šimonovského starat Ředitelství silnic a dálnic a vybrané zisky půjdou Fondu dopravy, který v Česku financuje stavbu a rekonstrukci dálnic a silnic.
Původně se počítalo s tím, že bude i provozovatelem. "Ale legislativně je to složitější než u Ředitelství silnic a dálnic. U něho stačí místo změn zákona jen úprava zřizovací listiny," vysvětluje šéf odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza.
Návrh počítá s tím, že nákladní auta od 3,5 do 12 tun by platila 1,60 za kilometr, kamiony nad dvanáct tun 4,20 koruny. To podle Fondu dopravy bude motivovat firmy, aby neobjížděly zpoplatněné úseky.
"Sazby za kilometr se budou moci nastavit například podle dopravních špiček, a tak vyšší cenou ovlivnit provoz v kritických místech a časech," vysvětluje Kubínek z ministerstva dopravy, které bude majitelem celého systému, a tak si uchová možnost jej měnit.
To bude nutné například v případě, že se EU dohodne na jednotném systému. Doposud žádné závazné doporučení neexistuje. V Německu a Rakousku, kde už mýtné elektronicky od kamionů vybírají, pracují s rozdílnými systémy.
O elektronické mýtné se už zajímá i řada firem, které chtějí miliardovou státní zakázku získat. Mezi největší zájemce patří společnosti Kapsch, který dodal systém v Rakousku, a Siemens, dodavatel německého mýtného. Siemens se chce v Česku o zakázku ucházet společně s T-Systems a Českým Telecomem.
Ten chce jako nadstavbu nabídnout například hlídání či hledání vozidla, navigaci nebo přístup na internet. O dodání systému výběru mýtného v Česku se informovaly i firmy z Izraele, Kanady a Austrálie.