Menší české obchody Jednota, Konzum a Coop chtějí konkurovat gigantům jako Tesco nebo Lidl. Ilustrační foto.

Menší české obchody Jednota, Konzum a Coop chtějí konkurovat gigantům jako Tesco nebo Lidl. Ilustrační foto. | foto: Delvita

Vesnické obchody se spojí proti Teskům a Lidlům

  • 209
České obchody Jednota, Konzum a Coop, kterých je 3074 po celé zemi, se chtějí jako protiváha k nadnárodním řetězcům zviditelnit pod jedním názvem. S největší pravděpodobností to bude Coop.

České obchody Jednota, Konzum a Coop, kterých je 3074 po celé zemi, se chtějí jako protiváha k nadnárodním řetězcům zviditelnit pod jedním názvem. S největší pravděpodobností to bude Coop.

"Je to jisté na 99 procent," říká předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka. Tradiční jména jako Jednota nebo Konzum neobstála.

"Hledali jsme jednotící značku a Coop používají všechna naše družstva," dodal. Ve světě je to obvyklé jméno pro družstevní prodejny podle anglického "cooperative". O dlouhodobém plánu společnost informovala na každoroční konferenci obchodníků Retail Summit, která skončila ve středu.

Čeští obchodníci chtějí postupně sladit vizáž prodejen, dělat stejnou reklamu a stejné slevové akce.

"Jde o to, aby třeba zákazník v Coopu u Jindřichova Hradce našel stejnou prodejnu s podobnými cenami a sortimentem jako v Kroměříži," dodává Juračka. Myslí si, že spojením dosáhnou i nižších cen.

Celkový obrat všech družstevních prodejen dosáhl vloni 26,2 miliardy korun. Ve spojení mají tisíce prodejen 65 spotřebních družstev sílu jako skupina Rewe, pětka na trhu, která provozuje Billy a Penny Markety.

Reklamní expert Jiří Mikeš říká, že družstva neměla na výběr. "Trvalo jim to až moc dlouho, vždyť mají proti sobě giganty jako Tesco a další. Teď můžou mít jednotnou propagaci a uspoří. Jednotni stojíme a rozděleni padáme," hodnotí plán učitel reklamy Jiří Mikeš.

Projekt má v družstevním svazu na starosti Miroslav Kajňák, radí mu s ním agentura Incoma, která podrobně sleduje český maloobchodní trh. Málokdo už si na českém trhu dovolí "jet na vlastní triko". Jako družstevníci sázejí na Coop, soukromí obchodníci se spojují do řetězců jako Flop nebo Hruška. Společně mají totiž větší sílu na to, vyjednávat s velkými dodavateli, ale i vydávat společně akční letáky.

Družstevní obchody tady existují už 160 let a v mnoha menších obcích jsou jedinou možností nákupu v pěší vzdálenosti od domu a zejména čerstvé zboží odebírají od lokálních dodavatelů.