Metro, prototyp

Metro, prototyp - Škoda Plzeň testuje na zkušební trati svůj vůz metra. | foto: metroweb.cz

V Praze se testuje nové metro z Plzně

  • 93
V pražském metru se schyluje k nečekanému konkurenčnímu střetu. Zatímco v posledních pěti letech ovládly trasu C mezi stanicemi Háje a Ládví soupravy vyrobené Siemensem, nyní se chystá do podzemí hlavního města i další domácí výrobce - Škoda Plzeň.

Plzeňská společnost v současné době testuje převratnou novinku, první vůz vlastní výroby, který je zárodkem nové soupravy, na zkušební trati u kačerovského depa. Mluvčí Škodovky Karel Samec potvrdil, že i tento tuzemský výrobce hodlá hlavnímu městu nabídnout soupravy metra.

"My chceme naše vlaky především vyvážet. Ovšem proto, aby firma uspěla v zahraničí, musí se prosadit i na domácím trhu, takže v Praze do toho určitě také půjdeme," řekl Samec.

"Už teď však máme zakázku z Ruska. Společně s ruským výrobcem ze Sankt Petěrburgu dodáme deset čtyřvozových souprav pro nové metro v Kazani. V městě na Volze ale budou jezdit jiné vozy než prototyp, který zkoušíme v Kačerově."

To, že by Škoda mohla v budoucnu dodávat soupravy metra do hlavního města, připustil i pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

"Počítáme s tím, že za dva roky bychom mohli vypsat výběrové řízení pro další nové soupravy metra pro Prahu, a tam by se mohla Škoda rovněž přihlásit. A jestli uspěje, to bude záležet především na ní," objasnil Šteiner.

Za několik let budou nové soupravy potřeba pro nejdelší trasu pražského metra B mezi Zličínem a Černým Mostem. Město plánuje také stavbu prvního úseku trasy D ze stanice Náměstí Míru do Nových Dvorů, a rovněž prodloužení trasy A z Dejvické směrem k ruzyňskému letišti, kde také budou potřeba další vlaky.

Vlaky Siemens vyjely poprvé v pražském metru v roce 2000. Technicky jsou na dobré úrovni a kvalitní je rovněž jejich design. Mnoha cestujícím se však nelíbí jejich interiér. "Sedadla jsou nepohodlná a uvnitř je vůbec málo místa," tvrdí stěžovatelé.

Obě konkurenční soupravy jsou stejně rychlé, dokážou jet až osmdesátikilometrovou rychlostí, což je nejvyšší povolená rychlost v pražském metru. Vagon od Siemensu je ale větší, vejde se do něj na 280 stojících a sedících cestujících, zatímco do škodováckého pouze 255.

Nevýhodou škodovácké soupravy by mohla být velká váha kvůli těžký podvozkům. To je problém i u starých ruských souprav, a právě kvůli tomu se musel zpevňovat roštem Nuselský most. "Je pravda, že kdyby měly tyto plzeňské soupravy přijít do Prahy, tak bychom k nim měli určitě nějaké připomínky," potvrdil technický náměstek ředitele metra Josef Němeček.

O tom, které vlaky budou v budoucnu jezdit v pražském metru, by měli rozhodnout odborníci. Pražané mohou jen doufat, že rozhodnou správně. Je tu však velká změna oproti minulosti.

Zatímco dříve Praha dovážela soupravy pro metro z mytiščinské továrny u Moskvy, nyní se ucházejí o dodávky vlaků dvě české společnosti. "Je to důkaz rostoucích schopností našeho průmyslu," dodal Šteiner.