Autobus Dopravního podniku Ústeckého kraje

Autobus Dopravního podniku Ústeckého kraje | foto: Martin Adamec, MF DNES

Ústecký dopravní podnik končí s autobusy

  • 5
"Atentátem na ústavní práva" nazval ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje konflikt, ke kterému došlo mezi firmou a Ústeckým krajem. Firma s provozováním dopravy končí, autobusy budou jezdit do 8. září.

Linky po DPÚK převezme ČSAD Česká Lípa. Obě firmy mají podle týdeníku Euro stejného majitele.

DPÚK již počátkem srpna převedl na ČSAD Česká Lípa většinu ze svých 400 řidičů. Ještě před několika lety byly obě společnosti součástí jedné - ČSAD Bus Ústí nad Labem. Právě ČSAD Česká Lípa bude od 9. září provozovat téměř 200 linek, kam vypravoval spoje DPÚK.

"Dostali jsme výpověď dohodou a hned jsme za stejných podmínek podepsali smlouvu s ČSAD. Zatím máme na hrudi jmenovky ČSAD, ale jezdíme s vozy v barvách DPÚK. Jen z Ústí nad Labem nás přešlo do ČSAD padesát," uvedl jeden z řidičů, který si kvůli napjaté situaci ve firmě nepřál být jmenován.

Českolipská firma nyní narychlo sháněla čtyři stovky autobusů, aby mohla začít provozovat dopravu od 9. září. Dopravce vyhrál výběrové řízení na nástupnictví po DPÚK s cenou 27,50 koruny na kilometr. Smlouvu má do konce roku s jejím možným prodloužením do 1. června 2007.

"Krátkodobý termín kontraktu a nízká cena se odrazí v tom, že nepočítáme s náklady na obnovu vozového parku," uvedl ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal. Šéf společnosti také například netuší, zda převezme její odbavovací systém na čipové karty, protože neví, zda se mu jeho provozování vyplatí.

Co se stane s autobusy, které vlastní DPÚK, firma zatím nesdělila.

"Postaráme se o ně jako dobří hospodáři," uvedl Knecht s tím, že možností, jak dopravce s autobusy naloží, je podle něj několik. Společnost ČSAD Česká Lípa si zatím podle něj žádný autobus od DPÚK nepronajala.

Kraj a dopravce se sejdou u soudu
DPÚK se dostal do sporů s vedením Ústeckého kraje, protože na letošní rok navrhl Ústeckému kraji na dotovaných spojích cenu 39 korun za kilometr. Z té asi 14 korun zaplatí cestující, zbývající peníze měl doplatit dopravci kraj. Ten s tím ale nesouhlasil a s dopravcem k 1. květnu rozvázal smlouvu.

Knecht tvrdí, že se tak stalo protiprávně. Kraj navíc uvedl důvod, který podle DPÚK není pravdivý - že je provoz autobusů DPÚK příliš drahý. Kvůli sporu na začátku srpna v regionu čtyři nejezdila řada autobusových spojů.  - více zde

Celá kauza bude mít dohru u soudu. DPÚK se u něj chce domoci rozhodnutí o tom, že vypovězení smlouvy ze strany kraje bylo neplatné a že byl oprávněn přerušit provoz autobusů, když mu kraj za dopravu neplatil.