Na účtenku z každého nákupu v Česku se dá vyhrát až 2000 Kč týdně.

Na účtenku z každého nákupu v Česku se dá vyhrát až 2000 Kč týdně.

Účtenková loterie je v Česku soukromý byznys, úniky daní nehlídá

  • 56
Na Tchaj-wanu je to oblíbená národní kratochvíle, na Slovensku si od ní vláda slibuje naplnění státní kasy o zatím unikající daně. Česká "účtenková loterie" rozdává sedm tisíc korun týdně. S motivací k placení daní však nemá nic společného. Soukromá firma vsadila na to, že její nápad ocení maloobchodníci.

Zatím třicet tisíc lidí se zúčastnilo účtenkové loterie, kterou ve zkušebním provozu od začátku roku 2012 provozuje na internetových stránkách zlata-uctenka.cz firma Colin Corporation. Lidé zadávají do webového formuláře kromě jména a e-mailu také údaje z účtenek. Na serveru jich zatím zaevidovali přes 600 tisíc v hodnotě 265 milionů korun.

"Peněžité odměny nejsou prozatím vysoké, ale lidé mají radost ze získání i nejmenší výhry - stokoruny," vysvětluje Roman Světlý, majitel Colin Corporation a spoluautor projektu. V úterý ho představil novinářům na tiskové konferenci.

Losuje se každou neděli - první cenou jsou dva tisíce korun, tři šťastlivci dostanou tisícikorunu a dvacítka lidí po stokoruně. Výherci jsou e-mailem vyzváni, aby vítězné účtenky naskenovali a poslali organizátorům spolu s číslem bankovního účtu.

Inspirace na Tchaj-wanu

Světlý se podle svých slov inspiroval státní účtenkovou loterií na Tchaj-wanu. Tam ovšem slouží nástroj daňové kontroly obchodníků. Protože lidé chtějí vyhrát, účtenky od prodejců vyžadují a schraňují. Obchodníkovi tak nezbude, než přiznávat všechny tržby a danit je (více čtěte zde).

"Lidé chtějí v obchodech účtenky úplně na všechno. V Česku kolikrát nechám účtenku na pultě, tady si to nedovolím. Prodavač by za mnou dobrosrdečně vyběhl, že jsem si ji zapomněla," říká novinářka a fotografka Veronika Tomanová, která na Tchaj-wanu studuje.

Loterie běží na Tchaj-wanu od roku 1951. Každá účtenka má osmimístné číslo. Losuje se každý lichý měsíc 25. den, hlavní výhra je v přepočtu 10 milionů tchajwanských dolarů (6,7 milionu korun). Ostrovní finanční úřady už do loterie umí zahrnout i elektronické účtenky z nákupů přes internet.

Účtenkovou loterii za účelem zvýšení daňové disciplíny a posílení výběru daní rozjíždí i vláda Roberta Fica na Slovensku - zřejmě od letošního podzimu. Hlavní cenou bude 18 tisíc eur (460 tisíc korun) - každé dva týdny se má losovat deset účtenek z registračních pokladen (více čtěte zde). Loterii zavedli i také na Maltě, uvažovali o ní v Maďarsku.

České ministerstvo financí o zavedení podobné loterie neuvažuje. Podle něj by bylo třeba nejprve zavést registrační pokladny, aby systém fungoval. Pokladny ale současná koalice nepodporuje.

O nápadu se nicméně v minulosti vyjádřil pochvalně stínový ministr financí Jan Mládek z ČSSD. Někdejší sociálnědemokratická vláda koneckonců v rámci boje proti daňovým únikům registrační pokladny zavedla s platností od roku 2008. Jenže zákon nestihl vstoupit v účinnost a po nástupu středo-pravicové vlády byl zrušen.

Účtenky z vietnamských večerek

Na českém "účtenkovém" serveru přibývá v průměru kolem desíti tisíc účtenek týdně, vyhrává tak přibližně každá 417. účtenka. Uživatelé smí od jednoho obchodníka do systému zadat denně jen dvě účtenky. To proto, aby spekulanti nesbírali účtenky z cizích nákupních košíků a nezvyšovali si tak šanci na výhru.

"Každé druhé až třetí losování vyhraje účtenka z vietnamské večerky," říká Světlý. Výhry zatím dotuje převážně ze svého. Doufá, že server časem začne vydělávat na reklamě a na prodeji statistik maloobchodním řetězcům. Ty by na e-mailové adresy pravidelných zákazníků v jednotlivých lokalitách mohly zasílat slevové kupóny, letáky či pozvánky na akce.

Obchodníci se ale do spolupráce zatím moc nehrnou. Většina z nich totiž využívá vlastní systém věrnostních karet, kdy se data o nákupech konkrétního zákazníka sama načtou při placení u pokladny. "Zkoušeli jsme například oslovit moravský řetězec Hruška, ale bez odezvy. V tuto chvíli se rýsuje spolupráce s firmou Tchibo," líčí podnikatel.