Tatra 810 je o 300 kilogramů těžší, než by měla podle původních požadavků zakázky být. Výrobce žádá ministerstvo obrany o navýšení původních parametrů.

Tatra 810 je o 300 kilogramů těžší, než by měla podle původních požadavků zakázky být. Výrobce žádá ministerstvo obrany o navýšení původních parametrů. | foto: MF DNES

Tatra „přibrala“, žádá o výjimku na hmotnost

  • 29
Ministerstvo obrany potvrdilo problémy kopřivnické automobilky s hmotností vyvíjeného vojenského speciálu. Projekt za 2,6 miliardy korun je přitom od počátku koncipován tak, aby armáda získala relativně lehké nákladní terénní automobily. Ty mají nahradit stařičké Pragy V3S.

"Tatra nás žádá o zvýšení celkové hmotnosti vozu o tři sta kilogramů," řekl na zasedání výboru pro obranu náměstek ministryně obrany Jaroslav Kopřiva. Podle něj by šlo o třetí výjimku ze smlouvy, kterou Tatra s resortem obrany loni v zimě uzavřela.

V původním zadání je uvedena hmotnost vozu 13 000 kilogramů, kterou automobilka požaduje zvýšit na 13 300 kilo.

S návrhem přišla jako první Tatra, kontrolní zkoušky ministerstva obrany ještě nebyly ukončeny. Pokud by ministerstvo požadavku Tatry nevyhovělo, musela by firma zřejmě papírově ubrat v takzvané užitné nosnosti. Ta udává, kolik materiálu či lidí může vůz, který je primárně určen na dopravu, převážet.

Podle informací z armády se překročení celkové hmotnosti týká jen vybraných modifikací náklaďáku, hlavně těch, které mají nejvyšší stupeň pancéřování.

Ministerstvo obrany se teď bude muset rozhodnout, jak situaci řešit. O tři sta kilogramů vyšší hmotnost totiž ještě automaticky nemusí znamenat horší vlastnosti vozu. "Nevíme, zda je auto horší či lepší, ale každopádně je těží," uvedl Kopřiva.

Podle něj tím došlo ze strany Tatry k nedodržení základní podmínky. "Neumím si představit, že ministerstvo dodatek podepíše," řekl předseda výboru pro obranu Jan Vidím. Podle něj bude muset Tatra zhubnout.