Odborové sdružení GBI očekává, že se do stávky zapojí 10 tisíc dělníků, což je nejvíc od roku 1947. Po krachu vzájemných jednání mezi odboráři a zaměstnavateli zahájila protest noční směna, která měla původně pracovat na železničním tunelu skrz Alpy.
Obě strany sporu se přitom navzájem osočují z porušení dohod. Zaměstnanci původně v březnu souhlasili s tím, že začnou přispívat do zvláštního fondu, z něhož se bude financovat odchod dělníků do důchodu v šedesáti letech. Ti měli pobírat 70 procent mzdy.
Zaměstnavatelé však tvrdí, že dohoda z března byla jen předběžná a kvůli slábnoucímu hospodářství je nutné ji přehodnotit a zavést méně výhodné podmínky. Navíc by podle nich měl nový systém začít platit až od poloviny roku 2003, nikoli od prvního ledna.
Zástupci stavebních firem označili účast na stávce za slabou. "Je zjevné, že většina zaměstnanců neviděla důvod účastnit se ilegální a kontraproduktivní odborářské akce. Raději by jednali, než stávkovali," píše se v prohlášení švýcarské stavební asociace.