Mýto bude do dvou let o polovinu dražší. Ilustrační foto

Mýto bude do dvou let o polovinu dražší. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Stát chce víc peněz na stavbu silnic, do dvou let zvýší mýto o polovinu

  • 100
Na stavbu nových silnic by měli v příštích letech více přispívat kamionoví a autobusoví dopravci. Vláda chce totiž do roku 2012 zvýšit sazby mýtného až o polovinu. Je pravděpodobné, že toto zdražení promítnou dopravci do svých cen. Může tak zdražit nejen cestování autobusem, ale také zboží, které převážejí kamiony.

Od příštího roku by se měly mýtné sazby zvýšit mýtných sazeb o čtvrtinu. Stejné zdražení by mělo přijít i v roce 2012. Stát si od změn v mýtném slibuje, že ročně získá o čtyři miliardy korun více než dosud.

Řidiči osobních aut se zatím následující dva roky nemusí změn obávat.
Plán zdražit mýtné vyplývá z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na další roky, který bude dnes projednávat vláda. Vyšší mýtné má podle ministra dopravy Víta Bárty pokrýt část chybějících peněz na dopravní stavby.

Poprvé chce však stát zároveň vracet část peněz z výběru mýtného českým dopravcům, jako je to běžné například v Německu. "Po vzoru Německa chceme dotovat například školení řidičů," plánuje ministr Bárta.
Vyšší mýtné může zvýšit ceny zboží, téměř najisto pak zdraží cestování autobusy po dálnicích.

Mýto od svého zavedení v Česku ještě ani jednou nezdražilo, ve většině sazeb je Česko už nejlevnější z okolních zemí. Výjimkou je například Německo a sazba pro ekologické motory s normou EURO 5. Tu český mýtný systém dosud ani nerozlišuje, ale nově zřejmě začne.

"Zdražení pro ekologičtější motory bude rozhodně menší než pro ty méně ekologické," tvrdí šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka.

Zdražení pocítí hlavně zákazníci

Jinými slovy, majitelům vozů, které vypouštějí více škodlivin, zdraží mýto ještě více než o čtvrtinu. Vyšší mýto má vydělat dohromady tři miliardy, další miliardu má přinést výběr mýta z nově otevřených úseků dálnic.

Bárta už svůj návrh představil autodopravcům, kteří chtějí příští týden předat ministrovi své návrhy, jak by jim mohl český stát alespoň částečně z vyššího mýta ulevit.

"Bez kompenzací si takové zdražení nedokážeme představit," uvedl prezident sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Dosud se platí za kilometr jízdy po dálnicích průměrně kolem čtyř korun.

V ceně 25 korun za kilometr, kterou obvykle zákazníci dopravcům platí, tak jde o významnou položku. "Zdražení v takové výši nemohou platit dopravci, musí se přenést na zákazníky. Jinak zkrachujeme," míní Starosta. Dopravci chtějí změnit i některé podmínky mýtného systému, například nemožnost kontrolovat údajné neplacení mýta.

Dopravce čekají kompenzace

Čeští dopravci platí zhruba dvě třetiny veškerého u nás vybraného mýta. Po započítání odměn Kapschi letos státu z mýta zůstane zhruba šest miliard korun. Stát teď bude hledat cesty, jak dopravcům částečně zdražení kompenzovat.

Musí však současně nastavit podmínky tak, aby to neodporovalo evropským směrnicím. Kromě dotací školení jsou ve hře například příspěvky na nákup ekologičtějších vozů nebo množstevní slevy.

"Nesmí jít o podporu, která bude nějakým způsobem diskriminační," dodal Slamečka. V příštím roce chce stát na kompenzacích vyplatit zhruba čtyři sta milionů korun.

Návrh rozpočtu SFDI jde do vlády už potřetí. Podle poslední verze peněz na dopravní stavby příští rok výrazně ubude: zhruba o třetinu na 61,3 miliardy korun, stát z toho zaplatí 33 miliard korun, zbytek je půjčka od EIB a evropské dotace.

Další roky nejsou podle návrhu tak kritické, jak se původně čekalo: objem peněz na dopravní stavby bude v roce 2012 68,4 miliardy, o rok později 65,8 miliardy. Výrazně stoupne podíl peněz od státu, evropské dotace začnou vysychat. Právě proto se má zdražit mýto, ale stát zaplatí více i z vlastní kasy. Podle Slamečky zatím platí dohoda, že se dotace z ministerstva financí zvýší oproti současné výši zhruba o deset miliard korun.