Nejvíce zastoupeným modelem na českých silnicích jsou octavie.

Nejvíce zastoupeným modelem na českých silnicích jsou octavie. | foto: iDNES

Stáří českých aut se blíží k západnímu standardu

  • 56
Statistiky, které líčí český vozový park jako soubor vraků, jsou odtržené od reality, upozorňuje Ředitelství silnic a dálnic. To provedlo průzkum, jak stará auta jezdí po českých silnicích, a zjistilo, že situace je lepší než jak to vyplývá ze zpráv Centrálního registru vozidel.

Podle registru je průměrné české auto staré téměř 14 let. Do tohoto čísla ale spadají i zaregistrované vraky, které už dávno leží odložené někde v garáži a na silnice se nedostanou.

ŘSD provedlo průzkum přímo na silnicích, čili zjistilo, jak starými auty Češi skutečně jezdí.

"Postupující obměna vozového parku na našich silnicích a ve městech má setrvalý trend a pomalu se přibližuje běžným evropským standardům," uvedlo ŘSD ve zprávě.

Podle průzkumu jezdí po Česku 40 procent aut, která nejsou starší než pět let. A téměř desetina plechových miláčků Čechů je úplně nová, uvedlo ŘSD.

Podle statistik Centrálního registru vozidel, které jsou zaplevelené odloženými vraky, je v Česku 40 procent aut starších než samostatná republika (rok výroby před rokem 1993). - Více zde

Podle Ředitelství silnic a dálnic je přeluhujících aut na silnicích mnohem méně. ŘSD sice sleduje jinou kategorii - auta starší 20 let, ale i tak zjistilo, že přestárlých vozů jezdí po Česku minimum - jen 2,7 procenta.

"Rozdíl mezi Českem a starými státy EU není ve skutečnosti tak propastný jak bylo zatím prezentováno. Zajímavý je u nás ale citelný rozdíl mezi venkovem a městy, zvláště pak Prahou a vozidly sledovanými na dálnicích a rychlostních silnicích oproti nižším třídám komunikací,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Hoření.