Martin Špryňar ze sdružení ČESMAD byl hostem iDNES.

Martin Špryňar ze sdružení ČESMAD byl hostem iDNES. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Špryňar: Kamiony tu nejsou pro potěšení majitelů

  • 44
Na českých dálnicích dochází k podstatným změnám. Od července se změnila pravidla pro víkendovou jízdu kamionů, od ledna příštího roku se zase chystá zavedení mýtného na dálnicích. Co můžeme čekat? Se čtenáři bude diskutoval Martin Špryňar se sdružení ĆESMAD.

Kamiony od začátku prázdnin nesmí na silnice v pátek večer, sobotu dopoledne a neděli odpoledne. Mimo prázdniny pak zákaz platí pouze v neděli. Politici ale dali najevo, že nová Sněmovna jízdy kamionů o víkendu znovu omezí. (více zde)

Podle slov Martina Špryňara ČESMAD tuto změnu podporuje. "Pokud myslíte úpravu, která platila před 1. červencem, tak se nejednalo o celý víkend, ale jen o neděli a o prázdninách sobotu od 7 do 20 hodin. Jsme pro to, aby se zákon vrátil do této podoby," odpověděl jednomu ze čtenářů.

Problém je v přetížení, ne v kamionech
I když kamiony na silnicích vnímá většina veřejnosti jako problém, podle Špryňara je to ale velmi černobílý pohled.

"Proč stále panuje názor, že kamiony snad jezdí pro potěšení majitelů dopravních firem. Oni jen zabezpečují přepravu toho, co si někdo objednal a uspokojují potřeby nás všech. Až budeme ochotni slevit z těchto potřeb, pak bude méně kamionů," říká. Dalším problémem podle něj je, že hypermarkety prakticky nemají žádné skladové prostory. Objednávají si zboží k okamžitému dodání.

"Kamiony dnes fungují jako sklady na kolech," říká. Dodal, že hlavní problém není v samotných kamionech, ale v jejich přetěžování a  tom, že české silnice nejsou postaveny dostatečně kvalitně.

Sklady na kolečkách
Situaci v provozu může navíc výrazně změnit zavedení mýtného, které mají od ledna začít platit vozy nad 12 tun. Kritici se už nyní ozývají, že změna přitíží okresním silnicím, po kterých budou velké soupravy jezdit ve snaze vyhnout se platbě.

"Většina dopravních firem si nebude moct objíždění dovolit, protože mnoho přeprav je v režimu "just in time" a na silnicích nižší třídy nemohou ztrácet čas nehledě na vyšší provozní náklady," uvedl Špryňar.

Šimonovského nehodnotím
Martin Špryňar na dotaz jednoho ze čtenářů, jak hodnotí práci ministra Šimonovského přímo neodpověděl. Z minulých šéfů rezortu dopravy ale pochválil Jaromíra Schlinga a Petra Mosse. "Pro příští období nechci spekulovat o jménech, ale rozhodně by to měl být odborník nestranící ani jednomu druhu dopravy."


KDY KAMIONY NESMÍ NA SILNICI
(od 1.7. 2006)
O prázdninách:
Pátek: 17:00-21:00
Sobota: 7:00 - 13:00
Neděle: 13:00 - 22:00
Mimo prázdniny:
Neděle: 13:00 - 22:00
,