Gustav Slamečka

Gustav Slamečka | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Exministr Slamečka opustí ztrátové ČD Cargo s ročním platem navíc

  • 171
ČD Cargo vyjde časté střídání nejvyšších manažerů stále dráž. Zhruba pět milionů korun musí státní nákladní dopravce vyplatit svému exšéfovi Gustavu Slamečkovi, který na začátku října rezignoval po velkém tlaku ze strany odborářů i vedení drah.

Gustav Slamečka sice odešel bez odstupného, podle smlouvy má však nárok na konkurenční doložku v podobě 12 měsíčních platů – ten se podle informací MF DNES pohyboval kolem 400 tisíc korun. Během dvou a půl roku se v čele ČD Cargo vyměnili tři šéfové, každý odešel s podobnou konkurenční doložkou.

Gustav Slamečka

Absolvoval Fakultu ekonomiky služeb a cestovního ruchu Vysoké školy ekonomické v Banské Bystrici, následně v Czech Management Center Čelákovice a pak pokračoval na University of Pittsburgh. Do roku 2007 působil v ABN Amro Bank, za dob Aleše Řebíčka a dalších ministrů dopravy vedl Státní fond dopravní infrastruktury, v úřednické vládě byl sám ministrem dopravy. ČD Cargo vedl od června loňského roku do začátku letošního října.

Na o něco méně si na ochraně před přechodem ke konkurenci přijde někdejší provozní šéf Jiří Špička, který odchází s konkurenční doložkou ve výši 10 měsíčních platů. Informaci o konkurenční doložce potvrdila ředitelka kanceláře představenstva ČD Cargo Lada Hlaváčková.

Po roce a půl od odchodu ombudsmana drah Petra Fejka s devítiměsíčním platem vychází znovu najevo, že dráhy své nejvyšší manažery zajišťují bez ohledu na to, jakých výsledků dosáhnou.

Dráhy doložku vysvětlují obavami, aby manažeři nevynesli ven citlivé informace. "Hrubě s tím nesouhlasím, zvláště v situaci, v jaké se ČD Cargo nachází," říká Radek Nekola z Odborového sdružení železničářů, který zasedá i v dozorčí radě ČD Cargo.

Nadělal víc škody než užitku, zlobí se odbory

Odboráři dlouhodobě Slamečku kritizovali především kvůli tomu, že se za jeho vlády zhoršilo hospodaření firmy. "Udělal tam více škody než užitku," tvrdí šéf OSŽ Jaroslav Pejša. Podle něj však není princip konkurenčních doložek špatný. "Takto nám utekli někteří lidé s patřičným know-how například ke konkurenci," podotkl Pejša.

Slamečka se k výši konkurenční doložky nevyjádřil, na dotaz nereagoval. V ČD Cargo působil jen šestnáct měsíců.

Podle Jana Bubeníka ze společnosti Bubenik Partners, která se zabývá vyhledáváním manažerů, jsou konkurenční doložky poměrně obvyklé. "Je to prozíravý nástroj, když firma cítí, že je vysoké riziko úniku důležitých informací," tvrdí Bubeník.

Často se podle něj takové konkurenční doložky používají hlavně v bankovnictví. Neexistují přesné statistiky o tom, kolik manažerů má konkurenční doložku. Podle Karla Palaty ze společnosti Aon Hewitt však dlouhodobě smluv s takovými doložkami ubývá, především po změně zákona před několika lety.

V některých případech je konkurenční doložka už teď zbytečná. Například bývalý provozní ředitel Jiří Špička má dostat celkem deset platů, krátce po jeho odchodu z ČD Cargo ho šéf Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář jmenoval náměstkem pro řízení provozu bez výběrového řízení.

Jeden z bývalých manažerů státní firmy vysoké konkurenční doložky ve státních podnicích obhajuje. "Nezáleží tam ani tak na vašem výkonu, ale jak se zrovna mění ministr či vláda. Takže je to taková kompenzace za nejistotu, kdy vás odvolají a ještě na vás vytáhnou něco nesmyslného," řekl manažer, který si přál zůstat v anonymitě.

ČD Cargo se za Slamečky dostalo do velkých problémů. Firma, která měla Českým drahám vydělávat stamiliony, propadla do čtvrtmiliardové ztráty a její podíl na trhu stále klesá. Ve firmě však Slamečka na druhou stranu zprůhlednil zadávání veřejných zakázek.

Vedení ČD Cargo převzal nově šéf drah Petr Žaluda. Firma si nechává zpracovat analýzu, co bude dělat především s jednotlivými vozovými zásilkami, které jsou dosud pro firmu nejztrátovější, ale zaměstnávají tisíce lidí.