Kvasiny - výroba roomsterů

Kvasiny - výroba roomsterů - Kvasiny - výroba roomsterů | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Škoda vyrobí Roomster každých sedm minut

  • 70
Na první pohled panuje u nové linky na výrobu roomsteru pohoda. Jedno auto sjede z linky Škody Auto v Kvasinách každou sedmou minutu. Zatím. Kvůli vysoké poptávce budou muset během pár měsíců dělníci v novém moderním závodě v podhůří Orlických hor hodně přidat.

"Cíl je jedno auto za 3,7 minuty," říká vedoucí závodu Jan Tauchman.

MF DNES dostala jako první možnost si prohlédnout, kde se vyrábějí nová auta Škoda. Poptávka po nich je tak velká, že už na konci roku začne pracovat třetí směna. Cílem je, aby každý den vyrobili tři sta padesát roomsterů, tedy až kolem osmdesáti tisíc aut ročně.

"Náběh je rychlejší než u superbů," dodává Tauchman.

V obklíčení
Překotný růst kvasinského závodu a celé Škody Auto výmluvně odráží osud několika domků, které stály vedle této bývalé karosárny Jawa. Jejich obyvatelé jsou dnes obklíčeni téměř ze všech stran továrními halami. A tak se pro ně chystají nové domy a byty.

Ještě v 90. letech se v Kvasinách montovaly dodávky, budoucnost závodu však byla nejistá. Pak přišla obří investice: nová montážní linka, lakovna, svařovna pro vozy Superb a Roomster za tři miliardy korun.

Přes čtyři sta milionů korun stát Škodě odpustí na daních díky pobídce. A za pár let by se v tomto nejmodernějším závodě Škody mohl vyrábět i další model, třeba Yeti.

Každou objednávku od zákazníka dostanou v kvasinském závodě v podobě změti písmen a čísel. Podle ní poznají, jakou barvu či výbavu má auto mít. Cesta nového roomsteru začíná ve svařovně. Kdo by čekal plně automatizované sváření, bude překvapen.

I když je v závodě mnohem více robotů než při sváření superbů, automatizace je zhruba třicetiprocentní. "Ne vždy se vyplatí stroj pořizovat. Člověk je často výhodnější než robot," vysvětluje Tauchman.

Hotová karoserie putuje do obří lakovny. Když do montážní haly přijede z lakovny obřím výtahem hotová karoserie, čeká auto několikahodinová cesta linkou. Velká část karoserie je téměř celou dobu svého putování zakryta, aby ji montážní dělníci nepoškrábali.

Auto čeká celkem 148 různých operací, řada dílů je předem smontovaná. Například palubní deska přichází na linku plně zkompletovaná a jen se do auta zasadí.  Poté auta procházejí důslednou kontrolou elektroniky a vodotěsnosti. A konečná je ve speciálním tunelu, kde se pod světly snaží odhalit například možné poškrábání laku.

Na montáži jsou čtyři stovky lidí, velká část z nich prošla zhruba půlročním zácvikem na lince v Mladé Boleslavi. Zatím roomstery vyrábějí na dvě směny – kolem sto dvaceti aut denně. Příští rok by to mělo být už tři sta padesát vozů za den.

Hledají se lidé
Kvasinský závod je s 2700 zaměstnanci největší zaměstnavatel na Rychnovsku. Jezdí tam za prací i lidé z nedalekého Polska. "Máme jich hodně v lakovně, tam nemůžeme české zaměstnance sehnat," vysvětlil šéf závodu Tauchman.

Nezaměstnanost na Rychnovsku se totiž pohybuje jen kolem pěti procent. Výroba roomsterů vytvoří celkem 1500 nových míst, zatím práci našlo 650 zaměstnanců.