Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Škody: Superb combi bude do dvou let

  1:24
Dobrá zpráva pro milovníky velkých kombíků. Oblíbenému Volkswagenu Passat a Fordu Mondeo přibude hlavně na tuzemském trhu tvrdá konkurence. Šéf mladoboleslavské automobilky Reinhard Jung ve středu MF DNES oficiálně potvrdil, že Škoda Auto začne vyrábět model Superb combi. V prodeji by měl být v roce 2009.

Jung má pověst řezníka nákladů a už si vyzkoušel i jednání s českými odboráři. | foto: Radek CihlaMF DNES

"Nebyli bychom dobří výrobci, kdybychom vypustili tuto možnost u superbu. Kombík bude," uvedl Jung (56), který zastává nejvyšší post ve Škodě Auto od počátku října.

Muž, který za volant škodovky usedl poprvé před deseti lety a momentálně si chce kvůli veteránským závodům pořídit felicii z padesátých let, nahradil ve funkci Detlefa Wittiga (65).

Jung má pověst řezníka nákladů a už si vyzkoušel i jednání s českými odboráři. Momentálně totiž mezi oběma stranami finišuje vyjednávání, které by v příštím roce mohlo přidat až čtyřicet pět mimořádných pracovních směn.

Automobilka totiž nestačí vyrábět. Kvůli tomu také přesouvá část produkce modelu Octavia do bratislavského závodu Volkswagenu. "Pro příští rok tam počítáme s výrobou pětadvaceti tisíc vozů," řekl Jung.

Octavia by podle něj měla do dvou let projít také omlazující kůrou, takzvaným face-liftem. Studie třetí generace modelu už prý má na stole šéfdesignér automobilky Jens Manske. Ten se naopak nedočká realizace své studie automobilu pro mladé Joyster, která je podle Junga zastavena.

Větší šance na výrobu má studie minivozu UP!, která by se mohla vyrábět v modernizovaném závodě Škodovky ve Vrchlabí. Pokud dostane UP! zelenou, což by se mělo vědět nejpozději v polovině příštího roku, má Česko podle Junga největší šance jeho výrobu získat.

Kromě modernizace závodů v Kvasinách a ve Vrchlabí se chystá také rozšíření motorárny v Mladé Boleslavi. Mluvčí automobilky Jaroslav Černý uvedl, že by se tam od příštího roku měl začít vyrábět nový čtyřválcový motor tuzemského původu s objemem 1,2 litru. V příštích čtyřech letech má do automobilky v Česku přitéct přes padesát miliard korun.

V roce 2003 jste byl prezidentem VW Mexiko. Tehdy tam po sedmdesáti letech skončila výroba legendárního Volkswagenu Brouk. Byl jste přímo vy jeho hrobařem?
Ano (smích). I to patří k úkolům manažera – rozloučit se s vozy, které mu přirostly k srdci. (Jung svého brouka před rokem prodal, pozn. red.) Ale bylo to nutné. Denně už se vyrábělo asi jen čtyřicet vozů, prakticky ručně. Nebylo to nákladově udržitelné.

Předchází vás pověst řezníka nákladů. Víte o tom?
Samozřejmě. V Německu i v Mexiku jsem šéfoval továrnám v době, kdy se tvrdě snižovaly počty zaměstnanců. Když dlouho sekáte náklady a zvyšujete produktivitu, získáte takovou pověst velmi snadno.

Jak ji budete naplňovat v Česku?
Situace je tady úplně jiná. Automobilka jde nahoru, meziročně rosteme dvouciferným tempem. Mým úkolem je zajistit dostatečnou výrobu. Musíme organizovat mimořádné směny, abychom uspokojili poptávku. A příští rok to bude stejné.

Už jste se o mimořádné výrobě domluvil s odbory? Hovoří se o 42 pracovních směnách navíc.
Jednání by měla být ukončena nejpozději na počátku příštího týdne. Těch směn může být až pětačtyřicet. Naším cílem je získat rámec, kam až bychom mohli jít, kdyby to bylo nutné. Směny chceme realizovat se stávajícím personálem.

Kvůli nedostatečné kapacitě přesouváte část výroby do Bratislavy. Kolik aut se tam bude dělat?
Pro příští rok počítáme s výrobou pětadvaceti tisíc octavií v bratislavském závodu Volkswagenu. Pak se uvidí.

Už vedení skupiny VW definitivně rozhodlo, zda bude Škoda Auto vyrábět minivůz UP! nebo auto pro mladé Joyster?
Jsou to úplně odlišné produkty. Studie Joyster sice získala velkou popularitu, ale bohužel veškeré konkrétní studie prokázaly, že by jeho výroba nebyla pro Škodu ekonomicky přínosná. Proto se zatím vyrábět nebude.

Jak to vypadá s konceptem UP!?
Ještě není definitivně rozhodnuto, zda se bude vyrábět. Jasno bude do poloviny příštího roku. Je to hlavně projekt Volkswagenu, který míří do segmentu těch nejmenších vozů. Primárně je vůz určen buď do města, nebo jako takzvaný startovní automobil pro nové řidiče. A pro Škodu je důležité, aby do této třídy také vstoupila.

Detailně znáte evropské produkční možnosti VW. Jaká je šance, že se UP! bude vyrábět v Česku?
Existující závody Volkswagenu mají plně vytíženou výrobu. Takže jen s přihlédnutím k možné kapacitě závodu ve Vrchlabí je Česko zcela vpředu. Plus má vrchlabský závod výhodnou geografickou polohu, dalším argumentem je nižší mzdová úroveň v Česku.

Když nebude Joyster, na čem teď pracuje šéfdesignér Škody Auto Jens Manske?
Práce je na už představených projektech, něco se dokončuje na modelu Yeti. Připravuje se samozřejmě omlazení stávajících modelů. Octavia by jím měla projít do dvou let. Pokud uvažujeme o modelu UP!, tak i ten bude mít design Škoda.

Už jste viděl skici nebo modely Octavie třetí generace?
Novou generaci mají designéři už rozpracovanou, ale návrhy zatím nejsou určeny pro další oddělení. Neviděl jsem je ještě ani já.

Můžete potvrdit informaci, že budete vyrábět nový model Superbu také jako kombi?
Polovina octavií se prodává jako kombi, nová Fabia Combi právě získala v Německu ocenění pro vůz s nejlepším poměrem cena/užitek. Nebyli bychom dobří výrobci, kdybychom vypustili tuto možnost u superbu. Kombík bude.

Bude představen už v březnu společně s novou limuzínou superbu?
Ne. Příští rok je zcela ve znamení limuzíny. Kombi přijde na trh v roce 2009.

Kdy se na českém trhu objeví škodovka s pohonem na stlačený zemní plyn CNG?
Kdyby tady byla hustší síť čerpacích stanic CNG, už bychom ji prodávali. Rozhodli jsme se, že s maximálním nasazením rozjedeme vývoj. Ještě ale není přesně určený termín uvedení na trh.

To je jako hádanka, zda byla dřív slepice, nebo vejce. RWE totiž tvrdí, že nebudou pumpy na zemní plyn, protože na trhu chybějí auta.
V Německu se říká, že se kočka kouše do ocasu, protože chodí kolem horké kaše. Je to obtížný krok pro ně i pro nás. Každý nakládá se svými zdroji obezřetně. Vláda sice ještě zemní plyn nepodporuje, ale rozhodli jsme se, že jeden model CNG na trh uvedeme. Dál se uvidí podle reakcí zákazníků.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Inflace klesne, ekonomika překoná krizi, říká prognóza bankovní asociace

9. května 2024  10:26

Inflace klesne na 2,3 procenta a česká ekonomika by konečně měla překonat postpandemickou krizi....

Maloobchodní tržby se zvýšily. Trend by měl pokračovat, míní analýzy

9. května 2024  9:40

Maloobchodní tržby nadále rostou. Český statistický úřad v březnu naměřil meziroční vzestup o 6,1...

Pohonné hmoty v Česku zlevňují, benzin je pod čtyřiceti korunami za litr

9. května 2024  9:34

Pohonné hmoty v Česku zlevnily druhý týden v řadě, cena benzinu se dostala pod 40 korun za litr. Ve...

Padl rekord. Podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny je téměř třetinový

9. května 2024  9:24

Obnovitelné zdroje energie měly na celosvětové výrobě elektřiny loni rekordní podíl 30,3 procenta....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...