Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia

Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia CS | foto: Eurovia

Šéf Eurovie: Stát se u D47 chová jak pes, jenž se honí za vlastním ocasem

  • 131
Stát se vlekle dohaduje s firmou Eurovia, kdo může za chyby na dálnici D47. ŘSD ukazuje na jediného viníka. Firma na sebe všechna obvinění vzít odmítá. Například dodavatele kritizovaného materiálu určil stát sám, namítl v chatu se čtenáři šéf firmy Martin Borovka. ŘSD podle něj navíc prý neumožňuje vady na dálnici opravit.

Stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic našel na několikakilometrovém úseku dálnice D47 v části Ostrava, Rudná - Hrušov celkem 901 vad. Většinu z nich odhalil na mostech, zhruba třetinu na samotné dálnici a necelou stovku na mimoúrovňových křižovatkách.

Eurovii proto vrátil stavbu k opravě a chce po společnosti, aby ji na své náklady dala do pořádku. Společnost se tomu podle slov Borovky nebrání a je ochotna vady odstranit a následné spory s dodavateli si pak řešit až poté. Stát jí ale údajně neumožňuje stavbu standardně opravit.

Borovka to řekl v odpovědi na otázku, proč se Eurovia nemůže chovat jako běžní stavbaři, kteří při zjištění závad na výstavbě rodinného bytu vše za své opravili a problémy s vlastními dodavateli řešili odděleně. "Souhlasím (je to správný postup). Předpokládám, že jste stavebníky rád pustil do domu a umožnil jim vše opravit. My v takové situaci nejsme."

Stát se podle šéfa stavební firmy nechová k Eurovii fér. Nedodal jí prý seznam více než 900 vad, které jí vytýká, a společnost tak údajně neví, co konkrétně má opravovat. "Nikdo nám nikdy takovýto kompletní seznam nepředložil. Požádali jsme o jeho dodání, dosud nic nemáme," uvedl Borovka.

Šéf Eurovie odpovídal on-line

Odpovědi Martina Borovky si přečtěte zde.

Stát firmě vyčítal to, že se dálnice vlní, některé stožáry veřejného osvětlení se naklánějí, svodidla praskají, v odstavných pruzích jsou trhliny, konstrukce mostů rezaví a nemají řádně postavené odvodnění. Podle ŘSD za to může například nekvalitní struska a odpad v podloží dálnice, který státní instituce odhalila při průzkumných vrtech.

Firma ale říká, že dálnice špatné podloží neměla a dodavatele navíc vybral stát sám, takže tím kritizuje sám sebe. "O dodavateli materiálu de facto rozhodlo ŘSD ještě před kontraktem s naší společností. Dnes ŘSD přenáší odpovědnost jednostranně na nás. Trošku mi to připomíná příslovečného psa, jenž se nesmyslně honí za vlastním ocasem," prohlásil Borovka.

Podle něj není pravda ani to, že by se jeho firma na strusce obohatila o stovky milionů korun. "Násypové těleso je zhruba deset metrů vysoké. Vysokopecní a ocelárenská struska byly použity do svrchní vrstvy o mocnosti zhruba osmi procent násypu. Za celou aktivní zónu zaplatilo Ředitelství silnic a dálnic cca 15 milionů korun. Jak by bylo možné v rámci prací za 15 milionů 'ušetřit' 536 milionů, není zřejmé," argumentuje Borovka na stránkách www.pravdaod47.cz, na kterých firma zveřejňuje své argumenty o zvlněné dálnici.

Server iDNES.cz nabídl oběma stranám možnost vyjádřit se k protichůdným tvrzením společně. Ředitelství silnic a dálnic ale účast v duelu, kdy "rivalové" odpovídají na otázky čtenářů ve stejný okamžik, odmítlo. Redakce proto dala prostor straně, která na nabídku kývla.

MARTIN BOROVKA (37)

Generální ředitel a předseda představenstva Eurovia CS vystudoval Stavební fakultu ČVUT v Praze a INSA v Lyonu. Během studií i po nich působil na stavbách mateřské společnosti Eurovia v různých částech Francie například na pozici stavbyvedoucího při stavbě dálnice A 43 v Alpách.

Po návratu do Česka působil v rámci bývalých Staveb silnic a železnic v řadě pozic v různých regionech. Vyzkoušel si post hlavního stavbyvedoucího na stavbě silničního okruhu kolem Prahy, výrobního náměstka pro Karlovy Vary a Jihlavu, šéfoval závodu Zlín a v letech 2005 až 2007 se stal ve firmě výkonným ředitelem a členem představenstva. V lednu 2007 se ujal funkce generálního ředitele. Od května 2008 je též předsedou představenstva společnosti.