Pohled do jednoho z největších nákupních domů v Drážďanech - Centrum Gallery na

Pohled do jednoho z největších nákupních domů v Drážďanech - Centrum Gallery na Prager Strasse. | foto: Jan Veselý, MF DNES

Sasové drtí Čechy v nákupní turistice. Láká je levné zboží, kvalita ne

  • 157
Z příhraničního Saska jezdí do Česka více německých turistů než Čechů opačným směrem. V Česku nakupuje 44 procent dotázaných obyvatel Saska, z dotázaných Čechů ale jezdí do této spolkové země pouze každý třetí. Zatímco oba národy míří hlavně za nižšími cenami než najdou doma, čeští nákupní turisté navíc vyhledávají i kvalitu a značkové zboží.

Vyplývá to z průzkumu pro Průmyslovou a obchodní komoru v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Němce i Čechy láká za hranice především cena, Češi však navíc zároveň chtějí i kvalitní a značkové zboží. Na kvalitu hledí čtvrtina dotázaných Čechů, ale jen 11 procent Němců.

Dva stejné rodinné nákupy: v Německu o pětinu levnější

Spokojenější s výběrem zboží ve své zemi jsou Němci, u kterých rozmanitost nabídky není tak silným argumentem k nákupům za hranicemi. Za širší nabídkou jezdí 16 procent Čechů, ale jen sedm procent Sasů.

Do Saské Kamenice na jihozápadě Saska, na niž se průzkum zejména zaměřil, se vrací několikrát do roka 87 procent dotázaných Čechů. Necelá pětina dokonce utrácí v Německu část z každé výplaty.

Nejvíce se vyjíždí za potravinami

"Na tuto stále rostoucí skupinu zákazníků nejsou obchodníci a restauratéři ještě dostatečně připraveni," soudí Ilona Rothová z IHK. Na rozdíl například od Drážďan patří podle ní v Saské Kamenici a okolí české nápisy v prodejnách nebo dvoujazyčné jídelní lístky v restauracích zatím spíše k výjimkám.

Podle průzkumu přitom Češi v Sasku průměrně za jednu návštěvu utratí mezi 51 a 100 eury (zhruba 1 300 až 2 500 Kč). Nejvíce podle IHK nakupují potraviny, drogistické zboží, oblečení a zábavní elektroniku.

Přibývá nápisů v češtině

Výraznou orientaci českých zákazníků na kvalitu potvrzují i sami obchodníci v Sasku. "Češi vyhledávají jen značkové zboží," řekl Freie Presse majitel prodejny se sportovním vybavením v Marienbergu Wolfgang Ehnert. Ten kvůli rostoucímu zájmu Čechů o nakupování za hranicí do obchodu najal i český personál.

"Hranice už pro nás není žádné téma," tvrdí Ehnert. Na příliv českých zákazníků reagovalo také nákupní středisko Galeria Kaufhof v Saské Kamenici, která se chystá opatřit své prostory orientačními tabulkami v češtině. "Cíleně také hledáme reklamní možnosti v Česku," doplnil vedoucí centra Karl Doersch.

Tuto praxi už několik let uplatňuje saská metropole Drážďany a i díky tomu každý rok zaznamenává nárůst počtu návštěvníků z Česka. Těch letos podle tamní turistické centrály přijelo o 15,5 procenta více než loni, a to převážně na jednodenní pobyty spojené zejména s nakupováním. Množství Čechů, kteří ve městě ležícím půl hodiny jízdy autem od českých hranic přenocovali, stouplo meziročně o 6,6 procenta.

Výsledky průzkumu, který pro Průmyslovou a obchodní komoru IHK vypracovala univerzita v Plzni spolu s Technickou univerzitou v Saské Kamenici, zveřejnil regionální deník Freie Presse.

,