Automobilka TPCA

Automobilka TPCA - Montážní linka v kolínské automobilce TPCA. (30. května 2005) | foto: Radek Cihla, MF DNES

Rozběh TPCA kalí nedostatek bytů

  • 49
Poslední květnový den otevřeli manažeři společnosti TPCA a ministři české vlády slavnostně provoz v kolínské automobilce. Nad oslavami se vznáší stín nesplněného vládního slibu. Automobilka dostala jen zlomek slíbeného počtu bytů a její šéfové chtějí intervenovat u premiéra Paroubka.

Jeden ze slibů, které stát při jednání s automobilkou dal, bylo předání 850 nových bytů.

„Česká vláda nám slíbila do poloviny roku 850 nových bytů. Bohužel jsme jich zatím dostali jen 136,“ postěžoval si agentuře AFP viceprezident automobilky Jean-Pierre Chantossel.

„Každý měsíc opouští firmu 50 až 60 lidí, protože nemají vhodné ubytování. Pro nově příchozího je to tu katastrofa.“

Chantossel také zdůraznil, že tento nedostatek bude chtít na úterní schůzce řešit s předsedou vlády Jiřím Paroubkem.

Ten se zřejmě na problému podepsal i jako bývalý ministr pro místní rozvoj. Naznačil to alespoň místostarosta Kolína Jiří Buřič (ODS). Podle něj za zpoždění může právě ministerstvo pro místní rozvoj a všech 800 bytů bude hotových až v roce 2007.

„Je to pro nás skutečný problém. I kdybychom do konce roku dostali 290 bytů, jak nám slibují teď, pořád jich 500 chybí,“ dodal pro AFP Chantossel.

Problémem s byty se bude zabývat vláda. „Peníze na byty jsou, teď jde jen o rychlost výstavby a to má na starosti Kolín,“ upozornil ale vicepremiér Martin Jahn.

Podle údajů automobilky je zhruba 40 procent zaměstnanců z Kolína a okolí, zbývající část pochází z jiných koutů České republiky, ale také ze Slovenska a Polska. V TPCA by do konce roku mělo pracovat zhruba 3000 lidí.

Do konce roku přes 100 000 aut
Od zahájení komerční produkce 28. února vyrobila automobilka přes 11 tisíc aut. Do konce roku by se objem produkce měl dostat až na 100 400 kusů.

ČTĚTE TAKÉ Jak se vyrábí po japonsku? Lidem automobilka nic nepřinesla Kolín dluží kvůli TPCA miliardu Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo

Devadesát procent výroby zamíří na export, v prodeji se první vozy objeví počátkem června, řekl v pondělí na tiskové konferenci prezident TPCA Masatake Enomoto.

„Plné kapacity 300 tisíc vozů ročně chceme dosáhnout počátkem roku 2006,“ řekl Enomoto. To znamená, že každý den se v Kolíně vyrobí 1050 aut.

TPCA pomůže zahraničnímu obchodu
Čeští politici se při slavnostním otevření předháněli v optimistických prognózách.

„Rozjezd TPCA bude jedním z důvodů, proč letos překročí růst HDP čtyřprocentní hranici,“ řekl vicepremiér Martin Jahn.

„Věřím, že se dočkáme, pokud možno už v tomto roce, kladných hodnot bilance zahraničního obchodu,“ přidal se premiér Jiří Paroubek. „Továrna povyšuje Českou republiku na největšího výrobce aut střední a východní Evropy,“ dodal.

To ovšem nemusí být dlouho pravda. Škoda Auto a TPCA vyrobí v plném provozu kolem 742 tisíc aut ročně. Na Slovensku se po dokončení továrny Hyundai-Kia počítá s celkovou roční produkcí (po započetní slovenského VW a Peugeotu) kolem 900 tisíc aut.

, , ,