Řízení letového provozu koupilo dva nové letouny od německé společnosti Aerodata AG. | foto: Řízení letového provozu

ŘLP má nové letouny. Budou jimi monitorovat pozemní zařízení

  • 4
Řízení letového provozu (ŘLP) koupilo dva nové stroje. Dispečeři je budou využívat primárně k monitorování vlastních pozemních zařízení, zařízení české armády a dalších tuzemských subjektů. Cena obou strojů je 646 milionů korun.

„Nové letouny pro naši kalibrační letku představují zcela určitě milník v oblasti našeho komerčního působení. Budeme schopni prostřednictvím moderních letounů a technologicky špičkového vybavení na jejich palubách poskytovat měřící lety pro potřeby podniku a být i nadále schopni se prosazovat na zahraničním trhu,“ uvedl generální ředitel podniku Jan Klas.

Cena obou letounů Beechcraft King Air 350, které ŘLP zakoupilo od německé společnosti Aerodata AG, zahrnuje podle podniku náklady na údržbu letounů, měřících zařízení a výcviku pilotů.

První z nich dispečeři převezmou v Praze 18. prosince, do provozu by měl být nasazen v lednu příštího roku. Druhý letoun by měl podnik převzít v prosinci 2019.

KVÍZ: Poznáte Concorde od Tupoleva? Otestujte se ve znalostech letadel

Volné kapacity kalibrační letky, které nebudou využity pro ověřování tuzemských zařízení, chce podnik nabídnout zahraničním zákazníkům ze Španělska, Polska, Lotyšska, Tanzanie, Kuby, Uzbekistánu a dalších států.

Státní podnik Řízení letového provozu vznikl 1. ledna 1995. Poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru ČR a na letištích Praha - Ruzyně, Brno - Tuřany, Ostrava - Mošnov a Karlovy Vary.

Největším zákazníkem podniku v případě využití českého vzdušného prostoru je společnost Emirates, následují německá Lufthansa a Qatar Airways.

Technické informace

Posádka 2

Celková délka 14,22 m

Rozpětí 17,65 m

Výška 4,37 m

Maximální vzletová hmotnost 6 804 kg

Maximální dolet 3 345 km

Cestovní rychlost 578 km/h

  • Letoun má ve výbavě moderní avioniku se systémem Synthetic Vision, duální Flight Management System (FMS) umožňující GPS (NPA), GPS-Baro/SBAS (LNAV/VNAV), SBAS (LPV). Letoun využívá pro navigaci konvenční i pokrokové technologie
  • Komunikační systém letounu zahrnuje 2 VHF radiostanice, 1 HF radiostanici se SALCAL, satelitní telefon i datalink
  • Systém pro letové ověřování (FIS) je projektován tak, aby byl schopen ověřovat konvenční zařízení (ILS, VOR, DME atd.), speciální vojenská zařízení (TACAN, radiostanice na vojenských frekvencích), nové progresivní technologie (GBAS, datalink), radary i hledat zdroje rušení leteckých systémů v pásmech VHF, UHF, L-Band.

Zdroj: ŘLP

,