Prodejny elektra mizí z mapy Česka

  • 101
Za poslední čtyři roky z českých měst zmizelo na 400 prodejen s elektrem a jejich počet se snížil na 1200. Letos bude pokles pokračovat, přičemž první vlaštovky už se objevily i v řadách větších sítí. K uzavření obchodu jsou nuceni nejčastěji malí prodejci, ale těžko je i těm větším.

Blízko krachu je brněnská společnost ProTec provozující v tuzemsku 40 prodejen Media Hall a dva velkoobchody.

Majitelé ProTecu sami na sebe podali minulý týden u soudu návrh na konkurz. Vyhlášen ještě nebyl a obchody zatím zůstávají otevřené. Například v brněnských prodejnách Media Hallu byla minulý týden zákazníků jen hrstka. "Takhle prázdno je tady už dlouho," popsal Martin Mokrý, který dělá v prodejně brigádníka. Sami majitelé ProTecu se k důvodům krachu zatím odmítli vyjádřit a od minulého pondělí nejsou k zastižení.

Podle lidí z oboru firma expandovala příliš rychle a nebyla schopna velké investice včetně nájmů za velké prodejny splácet. Loni podobně dopadla i mnohem větší síť obchodů Electrocity, která navíc měla zahraničního vlastníka.

"Určité procento ročně z trhu zmizí. My to ale nepociťujeme, protože hráčů je dost," říká JanWolf z firmy Moulinex, dodavatele kuchyňských spotřebičů.

Na českém trhu stále přibývají hypermarkety, jejichž součástí je vždy elektro, a také velké specializované obchody. Datart v březnu otevírá svou šestnáctou prodejnu právě v Brně, kde zanedlouho zřejmě skončí obchody Mediahallu. Na podzim má přibýt ještě Datart v Praze na Chodově. Expanzi plánuje i jeho konkurent Electroworld, který loni otevřel šestý obchod. "Budeme vstupovat víc a víc do menších měst," říká šéf Electroworldu Jiří Řízek.

JAK VYPADÁ ČESKÝ TRH S ELEKTREM

Prodejce

Tržby (v mld. korun)

HP Tronic

2,7

K+B Expert

2,6

Electroworld

2,5

Okay

2,4

Datart

2,3

Celkem Česko

32

POČET ELEKTROPRODEJEN

1998

2144

2001

1572

2005

1200

Ani pro velké hráče není expanze zadarmo. Například Electroworld, který přišel do Česka v roce 2002, měl za poslední známé období ke konci dubna loňského roku podle účetních výkazů ztrátu 246 milionů korun. "Společnost hospodaří podle představ," říká Řízek. A dodává: "Jde o značné investice, které nejsou splacené za dva roky." Zatím společnost v tuzemsku podporuje mateřská společnost Dixons. "Ztráta se bude postupně umazávat," doplňuje Řízek. S minusem 74 milionů korun skončil v roce 2003 i konkurent Datart.

Kromě těchto dvou působí na českém trhu ještě srovnatelně velké sítě elektroprodejen Okay, K+B Expert a HP Tronic. Společnost Okay se orientuje na diskontní prodej zaměřený na cenu.

Podle údajů Gfk byly však jejich marže blížící se 14 procentům srovnatelné s přirážkou na zboží v Electroworldu. V Datartu byly ještě nižší. Všechny společnosti mají přitom společné to, že nabízejí své zboží za "nejnižší ceny".

Další dva řetězce HP Tronic a K+B Expert mají jednak vlastní prodejny a jednak spolupracují s desítkami dalších malých prodejců. Když se k nim obchodník dá, dostane se například jednou za dva měsíce na jejich leták nabízející vybrané zboží. "Elektra, která za sebou nemají nadnárodní společnost, musí spojit síly do nákupních sdružení a utrácet za reklamu společně.
Bez ní to nejde," říká Bohuslav Komín z HP Tronicu, pod který spadají letáky se značkou Proton. Vedle nich ještě funguje sdružení Hele, které zastřešuje splátkový prodejce Homecredit.

"Máme lepší podmínky, ať už jde o delší splatnost nebo zpětné bonusy za prodané zboží," popisuje jeden z členů Hele, Karel Souček, provozující elektro v Hulíně. Když byl ještě sám, na žádné bonusy neměl šanci dosáhnout, protože tolik zboží neprodal. Za to platí sdružení příspěvek na reklamu a značku. Hele dnes Souček hodnotí lépe než Proton, kterého se také účastní. Ten podle něho tlačí marže hodně dolů.

Napětí na trhu nepociťují přitom jen obchodníci, ale i jejich dodavatelé, dovozci a výrobci zboží. "Některé řetězce bohužel tlačí ceny nesmyslně dolů, tam, kde ani být nemohou," stěžuje si například Radek Hacaperka, obchodní ředitel BSH domácí spotřebiče dodávající do obchodů značky Bosch a Siemens.

V roce 2003 pokles cen podle účetních výkazů odnesla společnost ztrátou a snížením tržeb, protože rychle nezareagovala. "V roce 2004 jsme se se skřípěním zubů přizpůsobili," dodává Hacaperka s tím, že tržby opět vzrostly. Otázkou je, jak se budou dále vyvíjet ceny. Konkurence a kurz koruny je sice tlačí dolů, ale stále to nepůjde.

Na celkových tržbách bylo loni nižší ceny vidět. Češi podle odhadů Gfk utratili za elektro necelých 32 miliard korun, což je zhruba stejně jako o rok předtím. "V kusech prodej hlavních výrobků roste, nicméně cenový pokles je u některých z nich značný," vysvětluje Robert Stránský z agentury Gfk zabývající se průzkumy trhu. Letos však tlačí ceny vzhůru dražší ropa a ocel a od poloviny roku ještě ekologický příplatek. Většina prodejců teď tvrdí, že nezdražuje. "Dělá se to tak, aby to nešlo poznat.
U novinek to nikdo nezjistí," popisuje jeden z dovozců.