Společnost PepsiCo hledá kupce pro svůj byznys v Česku. Ilustrační snímek

Společnost PepsiCo hledá kupce pro svůj byznys v Česku. Ilustrační snímek | foto: AP

Pepsi ve střední Evropě je na prodej. Rád by ji koupil majitel Mattoni

  • 149
Světová dvojka ve výrobě nápojů, společnost PepsiCo, vyjednává o tom, komu prodat svůj byznys v Česku a v dalších zemích střední Evropy. Podle MF DNES má největší šance společnost Karlovarské minerální vody, jednička na trhu s balenou vodou v Česku.

Podle informací MF DNES už obě firmy intenzivně jednají zhruba čtyři měsíce. Prodej by se kromě Česka týkal i aktivit PepsiCo na Slovensku, kam své značky společnost vozí hlavně z Česka, a v Maďarsku. Ani PepsiCo, ani Karlovarské minerální vody (KMV) nechtěly tyto informace komentovat.

Důvod pro odchod Pepsi je podle lidí z byznysu hlavně její slábnoucí postavení na českém trhu. V kolových nápojích zde patří až na třetí místo, nejen za Coca-Colu, ale i Kofolu. V obchodních řetězcích sice pepsi běžně je, ale v restauracích je její pozice daleko slabší a společnost ji už hlavně poslední dobou příliš nebudovala. Na okraji zůstala i místní značka, kterou PepsiCo získala v roce 2000, vody a džusy Toma.

O prodeji se mluví už déle

Prodej Pepsi je na stole už delší dobu. Ještě zkraje letošního roku byl pro Česko a okolní země ve hře britský výrobce nápojů, společnost Britvic. Ten je mimo jiné majitelem franšízy pro výrobu pepsi a značky 7up ve Velké Británii. Jednání s ním však skončila neúspěšně, podle jednoho ze zdrojů kvůli ceně. Ta by se za celou transakci pro všechny země mohla podle tohoto zdroje vyšplhat až na tři miliardy korun.

Pro KMV, vlastněné Pasqualeho rodinou, by byla Pepsi skvělým doplněním jejich nabídky hlavně do restaurací a jednou z mála možností dalšího růstu. Svou pozici by karlovarské minerálky posílily i na Slovensku a pronikly by do Maďarska. To je však zároveň hodně těžký trh.

"Mattonka trpí tím, že jsou jen vodníci," shrnuje nynější stav jeden z manažerů v tomto byznysu. Jinými slovy, KMV spolu s Poděbradkou, patřící také zmíněné italské rodině dlouhodobě podnikající v Česku, dnes ovládají zhruba 50 až 60 procent domácího trhu s vodou. Na tomto poli už nemají kam růst, protože další značky by nedávaly ekonomický smysl a ani by jejich spolknutí neschválil antimonopolní úřad.

Souboj s Kofolou

KMV, ač největší, jsou navíc pod silným tlakem obchodních řetězců, ale i klesající spotřeby balené vody. V předchozích letech jim šly dolů tržby a poslední, známý rok 2010 výrazně i zisk. Už před lety proto Antonio Pasquale, zakladatel Mattonky a otec nynějšího šéfa firmy, mluvil o tom, že musí zabrousit i do jiného rybníka než do vody.

V tom však byla mezitím úspěšnější jiná domácí skupina na českém trhu, a to společnost Kofola rodiny Samarasových. Kofola však začala oproti Mattonce z druhé strany: od oživení kdysi populární hnědé limonády Kofola a postupného rozšíření své nabídky o vodu Rajec, dětské nápoje Jupí či džusy Snipp.

Pokud jednání dopadnou, v což nyní v Mattonce věří, získá Pasquale spolu s licencí na výrobu a distribuci Pepsi a dalších jejích nápojů v Česku i dvě fabriky. Ty má dnes PepsiCo v Praze a v Teplicích nad Metují. V Praze v Kolbenově se stáčejí mezinárodní značky, džusy a ovocné nápoje Toma, ve východních Čechách se plní vody Toma.

Další ekonomické články čtěte v pondělní Mladé frontě DNESČtěte v pondělí 22. října

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Zrušily by KMV Tomu?

Podle lidí z oboru by po spojení dávalo smysl, kdyby KMV sloučily výrobu pod jednu střechu. Pražská fabrika na Pepsi není totiž úplně vytížená a stejně tak ani ta na Poděbradku v 50 kilometrů vzdálených Poděbradech. Otázka pak je, co by bylo přímo se stáčírnou vody Toma. Zatímco džusy by se Italům do portfolia hodily, "vody" už mají dost.

"Toma je jedna z nejmenších značek, sama o sobě nemá smysl a přímo konkuruje Dobré vodě a Aquile od KMV," říká jeden z lidí z oboru s tím, že investovat do této značky se Mattonce nevyplatí. "Za vlastní peníze by požíraly samy sebe," dodává s tím, že to se jim už ostatně stalo. Jejich levnější Dobrá voda totiž užírá trh nejen Rajci od Kofoly či vodě Bonaqua od Coca-Coly, ale i jejich vlastní a dražší Aquile.

Navíc koupi další vody, i když malé značky, by nemusel schválit antimonopolní úřad. S tím se dostala Mattonka do křížku už při koupi Poděbradky, i když to jí nakonec, po nástupu nového šéfa úřadu Martina Peciny, prošlo.

Po spojení s Pepsi by Mattoni mohla lépe konkurovat Kofole i Coca-Cole. V řetězcích by KMV zabraly více místa na regále, o což se snaží všichni, a restauracím by mohly kromě vody ve skle nabídnout i další druhy nápojů, což se v tomto oboru cení. Kofole by však stále zůstala jedna velká výhoda pro hospody, a tou je její točená limonáda.