Prodavačky u soudu potvrdily, že musely například také okrajovat plíseň. A to vše po nařízení vedoucích, kteří prý zaměstnancům hrozili kárným řízením v případě neuposlechnutí.
"Přímo katastrofou bylo, když se prošlé potraviny upravovaly i několikrát," uvedla včera před soudem bývalá prodavačka, která v září 2005 praktiky nahlásila Státní zemědělské a potravinářské inspekci.
To je ale v rozporu se zprávou, kterou po kontrole inspekce vydala a která je dosud na webové stránce Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Je z 23. září 2005 a říká, že inspektoři na místě zjistili, že vedoucí nutí prodavačky vybírat potraviny z boxu určeného pro likvidaci, okrajovat je a omývat a znovu dávat do prodeje.
Podle inspektorů umožňují normy například uzeniny s prošlou dobou trvanlivosti prodávat dál. Musí být ale označené a ve zvláštním boxu. Jak dlouho je bude prodejce prodávat, záleží jen na něm. "Bere si na zodpovědnost, že jimi neohrozí zdraví, " uvedla Němcová.
Před soudem jsou tři bývalí vedoucí řetězce Julius Meinl, kterým hrozí až dva roky vězení. Spolu s právníky se hájí, že žádné podobné praktiky se v Meinlu neděly ani k nim nikoho nenutili a že prodavačky si všechno vymyslely. Soud bude pokračovat 5. června.
Obchod Julius Meinl převzal v roce 2005 obchodní řetězec Ahold. Do jeho řad přešla i část zaměstnanců Meinlu, mezi nimi dva z obžalovaných vedoucích.