Elektrárna - Elektrárna. Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Pražany zaskočily vysoké účty za elektřinu

  • 51
Tisíce zákazníků Pražské energetiky dostaly v posledních dnech faktury, které některé z nich velmi nemile překvapily. Došlo k tomu, na co firma upozorňovala - a sice že proúčtovala i období posledních čtyř měsíců, na které nevybírala zálohy kvůli změně účetního systému.

Domácnosti tak teď zaplatí za osm měsíců, s tím že na druhé čtyři se zálohy nevybíraly. Doplatky se tak mohou pohybovat v tisícikorunách. Někteří zákazníci ale tvrdí, že o změně nevěděli a sumu pohromadě nemají.

Takové argumenty ale Pražská energetika odmítá. Podle mluvčího firma informovala dostatečně v českých médiích.

"Další informace poskytovaly naše internetové stránky i operátorky na naší zákaznické lince," dodal mluvčí společnosti Petr Holubec s tím, že každý zákazník dostal dopis ve kterém společnost situaci vysvětluje.

I tak byli někteří odběratelé vysokým účtem zaskočeni, protože si toho, že se jim záloha poslední čtyři měsíce nestrhává, nevšimli.

"Já jsem o tom věděl, ale když dostanete dopis v únoru, tak na to do konce července samozřejmě zapomenete, protože to je položka, kterou za normálních okolností nehlídáte," říká jednatřicetiletý manažer z Prahy.

Pro třicetiletého majitele bytu v Praze-Krče ale poplatky překvapením nebyly: "Četl jsem to v novinách, upozornění viselo i na výtahu. Navíc jsem dostal minimálně dva dopisy. Ten druhý už jsem ani nečetl."

Komplikace se týká asi 150 tisíců odběratelů z řad domácností i podnikatelů. Příčinou je, že společnost přechází na nový systém fakturace. V danou dobu se tedy neuskutečnily žádné odečty a nestrhávaly se ani zálohy.

"Nejvíc mě štve, že v době počítačů potřebuje bohatá Pražská energetika pro přechod na nový systém pět měsíců. To je skoro neuvěřitelné," dodává manažer z Prahy 13.

Podle Holubce ale změna netrvala měsíce, ale jen tři týdny. Problémem bylo, že na 14 dnů zastavila společnost odečty elektroměrů a fakturaci a zálohy na celé další období nemohla stanovit.

Firma trvá na tom, že pokud někdo nyní tvrdí, že peníze nemá, je to alibismus.

"Vždyť přeci věděl, že elektřinu vesele odebírá a neplatí, tak s tím měl počítat." říká Holubec. Firma ale připouští, že v oprávněných případech jako je situace sociální nouze, je schopna nabídnout splátkový kalendář.

,