Vášeň bankéřů pro vybírání tučných poplatků za standardní služby je zřejmá. "Dobře nastavený" sazebník totiž znamená pro banku zaručený výnos, ať se děje cokoli.
Zaplať a neptej se
Tento týden začal soudní proces, první svého druhu, ve kterém nespokojení klienti žalují banku kvůli poplatkům a chtějí poplatky zpět. Argumentují, že za své peníze nedostali žádnou službu.
To se děje rok poté, co vyvrcholila kampaň exministra financí Bohuslava Sobotky a jeho náměstka Tomáše Prouzy, ve které slibovali dotlačit banky k levnějším službám.
Bankéři slíbili ústupky, ale na jejich přístupu se takřka nic nezměnilo. Lidé se běžnému účtu mohou vyhnout jen s velkými obtížemi, u firem je to v podstatě nemožné. Bez účtu je většina soudců nezapíše ani do obchodního rejstříku.
Potom není divu, že se mnoha klientům rozvíří každý měsíc nad výpisem z účtu krev. Lidem pochopitelně nejvíce vadí poplatky, u kterých přesně nevědí, za co je vynakládají, nebo ty, u kterých mají pocit, že za ně nic nedostávají.
Částečně za to mohou také složité a nepřehledné sazebníky, ve kterých banky schovávají skutečnou cenu svých služeb.
Příklad? Poplatek za pohyb na účtu nebo poplatek za položku či operaci. V jejich případě jde o dvojí až trojí zpoplatnění jednoho jediného úkonu. Aniž to mnozí klienti tuší, banka prostě strhává peníze jen za to, že na účtu nastane nějaká změna.
Systém "položek" praktikuje většina bank včetně prvních tří největších. Na první pohled korunová záležitost ovšem znamená pro peněžní ústavy výnosy v řádech desítek milionů korun.
Nespokojený žebříček
O tom, jak moc lidem "poplatek za položku" vadí, svědčí jejich hlasování v anketě serveru Bankovnipoplatky.com, kde se zatím zařadil na druhé místo.
Většina z téměř jedenácti tisíc hlasujících si myslí, že nejabsurdnější poplatek je ten za výběr z bankomatu vlastní banky. "Banky vytlačují zákazníky kvůli snižování nákladů z poboček, ale přesto jim výběr z bankomatu zpoplatní," říká provozovatel portálu Patrik Nacher.
Na třetím místě je vedení běžného účtu. Lidem se nelíbí, že za své peníze v podstatě nic nedostávají, protože všechny ostatní služby jsou zpoplatněny zvlášť.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v úterý absolvovalo první soudní stání s ČSOB. Soudce zatím nerozhodl a jednání odročil na květen. Tábor klientů vede právník Petr Holec, který sám za sebe banku zažaloval jako klient. Stejnou žalobu SOS podalo i proti České spořitelně.
U sousedů proměnlivo
"Bankovní poplatky v Česku nejsou levné, ale větší problém je složitost sazebníků tuzemských bank," říká spolumajitel firmy Scott & Rose Michal Mošnička.
Podle něj je hlavně v Německu a Rakousku nastaven jiný systém vybírání poplatků za standardní služby. Klient platí obvykle pouze měsíční paušál, ostatní položky jsou zdarma.
Naprostou česko-slovenskou specialitou jsou poplatky za příchozí platby. Banky si je nedovolí vybírat ani v Maďarku a Polsku. Podle častých prohlášení tuzemských bankéřů žijí zahraniční banky více z úroků a sofistikovaných služeb, které jsou na Západě častěji poptávané.
Z vývoje ziskovosti tuzemských bank ale vyplývá, že úrokový zisk se stále více prosazuje také u nás, ačkoli banky takový vývoj do poplatkové politiky nepromítají.
Navíc se po předloňském výbušném roce, kdy na poplatky upozorňovalo ministerstvo financí, v podstatě nic nestalo a klienti drobné změny takřka nepocítili.
Ombudsman stále chybí
Slavnostně vyhlášené příměří v prosinci 2005 mělo vést ke vzniku finančního ombudsmana a expertní skupiny, která by dohlížela na práva bankovních klientů. Výsledek?
Po finančním ombudsmanovi, který by mohl řešit spory mezi bankami a zákazníky, není ani památky. "Je to u ledu," říká předseda SOS David Šmejkal.
Podobně se daří také expertní skupině, kterou organizuje ministerstvo financí. Podle Šmejkala se po delších průtazích ustanovila, rozdělila se do tří pracovních skupin a od poloviny loňského prosince se nesešla. Reálný výstup nemá žádný.
Dle staronového prezidenta České bankovní asociace Jiřího Kunerta se bankovní poplatky přesto budou snižovat.
"Klienti v zahraničí využívají podstatně více bankovních služeb, takže ty základní mohou být zdarma. Ale časem zmizí tyto poplatky také u nás," slibuje Kunert.