Úsek dálnice R6 mezi Tisovou a Kynšperkem. Ilustrační snímek

Úsek dálnice R6 mezi Tisovou a Kynšperkem. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Za děravé silnice mohou zpožděné rozpočty, asfaltuje se až na podzim

  • 115
Kvůli zpožďování soutěží se nejvíc děr v silnicích opraví až na podzim. Tuzemští výrobci asfaltových směsí loni poprvé v historii dodávali nejvíce v chladném listopadu. Asfalt položený v zimě však nemusí tolik vydržet.

Pokud se jako řidiči a stavbařští laici domníváte, že nejlepším časem pro opravy silnic a pokládání nových povrchů jsou teplé a suché letní měsíce, jste na omylu.

Podle českých správců silnic je nejlepším měsícem na asfaltování chladný listopad, což ukazují měsíční statistiky Sdružení pro výstavbu silnic o loňské výrobě asfaltových směsí.

Posouvání oprav na podzimní měsíce je dlouhodobý problém, loni se však situace ještě zhoršila. Ještě nikdy totiž nebyl listopad z hlediska výroby asfaltu nejsilnějším měsícem. Navíc podle klimatických statistik padala loni v listopadu rtuť teploměrů nebývale k nule, průměrná měsíční teplota dosáhla 2,5 stupně. To je už pro pokládání asfaltu hodně málo, normy stanovují minimálně pět stupňů nad nulou a suchý povrch.

"Má to pochopitelně dopad na kvalitu, práce se provádějí v nevhodném ročním období. Dříve jsme nadávali, že nejvíce asfaltování provádíme v říjnu, loni to bylo ještě horší," řekl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic. Podle něj způsobuje přesun klimaticky nejnáchylnějších technologií na podzim problém například i u izolací mostů.

Podle statistik například v listopadu vyrobily obalovny 826 tisíc tun asfaltu, v červenci jen 504 tisíc tun.

Může za to rozpočet, ale soutěž lze vypsat dříve

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které u nás spravuje všechny dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy, vysvětluje zpoždění v opravách státním rozpočtem.

"Jde o problém rozpočtů, které jsou často známé až po prvním čtvrtletí daného roku a teprve tehdy je možné prostředky začít používat, a to v zadávacích řízeních, při dodržení lhůt stanovených zákonem o veřejných zakázkách," vysvětlila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle ní navíc může být velký objem vyrobeného asfaltu způsoben i tím, že u velkých staveb spadá pokládka asfaltu také až na podzim.

Pokud se například ŘSD v únoru rozhodne, že opraví vybraný úsek, musí ještě stavbu soutěžit, reálně se tak může při dobrém průběhu začít opravovat nejdříve v létě. Pokud se však proti rozhodnutí někdo odvolá, celá oprava se může protáhnout. Navíc se často zadávají malé opravovací zakázky narychlo na podzim podle toho, jak vycházejí peníze.

Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka však může ŘSD soutěžit opravy už dlouhé měsíce dopředu a počkat jen na přidělené peníze a příznivé klimatické podmínky. "Poslali jsme jim loni dopis, že není problém soutěžit dopředu bez jistoty přidělených peněz. Musí mít jen ve smlouvě možnost ji bez sankce vypovědět," řekl Čoček.

Opravy se přitom kvůli vyschnutí peněz na nové úseky staly pro silničáře klíčovým zdrojem příjmů, například loni nevypsalo ŘSD jedinou zakázku na stavbu, jen samé opravy. I tak jde o zajímavý byznys, v kterém se jen u ŘSD ročně protočí řádově miliardy korun. MF DNES už v minulosti upozornila na ziskovou marži přes dvacet procent u některých stavebních firem, které se zabývají právě opravami.