Přesnou výši požadovaného odškodného zatím výbor nevyčíslil. Podle právníků by ale mělo jít řádově o desítky milionů korun.
K žalobě se připojí i Mezinárodní olympijský výbor.
„Reklama společnosti Budvar používá napodobeninu olympijské pochodně a slova olympiáda. Je to nekalá soutěž a vyvolává u spotřebitelů klamnou představu,“ řekl právník ČOV Jan Šťovíček.
„Pokud ČOV náhradu vysoudí, použije ji zčásti do sociálního fondu, ze kterého se přispívá olympionikům v důchodu, zčásti do rozvoje sportu mládeže a zčásti na informační kampaň k ochraně olympijských symbolik,“ oznámil místopředseda výboru Jiří Zedníček.
„Náš záměr je těmto sporům předcházet,“ dodal.
Soud už minulý týden předběžným opatřením zakázal vysílání sporné reklamy. Budvar ji stáhl a nahradil šotem, kde Bob a Dave jen sedí v hledišti anonymního stadionu a popíjejí třetinky piva. - více zde
Budvar: Olympionici mají vyčkat na soud
Společnost Budvar se proti jednání Českého olympijského výboru ohradila. Celá věc se podle Budvaru zatím v médiích neměla objevit, protože zatím nepadlo konečné rozhodnutí soudu.
„Touto medializací se olympijský výbor snaží vzbudit dojem, že naše společnost jednala protiprávně, a tím poškozuje její dobré jméno,“ uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec v tiskovém prohlášení.
Dodal, že předběžné opatření není rozhodnutím ve věci, žaloba musí protistrana teprve podat.
„Nadále trváme na našem stanovisku. Zatím jsme neměli šanci předložit naše argumenty a naše důkazy, které o této věci máme,“ řekl Samec. Upřesnil, že si firma není vědoma, že by že porušila zákon či Olympijskou chartu.
„Budějovický Budvar je oficiálním partnerem českého hokeje již od roku 2003 a má právo používat v reklamních kampaních slogan „Oficiální pivo českého hokeje“. Cílem kampaně „hokejiáda“ byla podpora národního týmu českých hokejistů, kterou našemu týmu dává Budvar při všech velkých hokejových turnajích,“ uvedl Samec v tiskovém prohlášení.
Na Budvar se ale nechystají jen olympionici. Podle právníků ČOV oznámil žalobu na Budvar i americký pivovar Anheuser Bush. Ten byl oficiálním dodavatelem olympiády v Turíně a chce se podle ČOV domáhat u soudu ještě vyšší částky.
Český i mezinárodní olympijský výbor ale nebudou žalovat jen Budvar. Žalobu chystají i na další společnosti, které se měly dopustit zneužití symbolů. Mezi nimi je například Electro World, pivovary Litovel či Holba a potravinářská firma TechFood.
Electro World lákal zákazníky na electrolympiádu, v reklamě pivovaru Holba účinkoval olympionik Ondřej Bank a pivovar Litovel nabízel soutěž Litovel Turín o zájezdy na hry.
Během her není možné propagovat jiné partnery než ty, kteří oficiálně spolupracují s Mezinárodním olympijským výborem či jeho národní odnoží. Jediný český pivovar, který směl užívat olympijskou symboliku, je Plzeňský Prazdroj. Právě ten podle Budvaru tlačil i na Český olympijský výbor, aby se zasadil o zastavení reklamní kampaně „hokejiáda“.
JAK SE HÁJÍ BUDVAR
- „Uvedený zákon poskytuje zjevně ochranu pouze konkrétní olympijské pochodni, která je symbolem těch kterých Olympijských her.... Již ze zběžného pohledu na přenosný oheň použitý v reklamě Budějovického Budvaru (tedy na svazek hokejek) je jednoznačné, že ani v nejmenším nepřipomíná oficiální, tedy zákonem chráněnou, pochodeň XX. Zimních olympijských her v Turíně.“- „Užitím výrazu „hokejiáda“ nemůže dojít k porušení zákona. Kořenem chráněného slova „olympiáda“ je totiž zcela jednoznačně výraz „olymp“. Kořen slova „hokejiáda“ (tedy výraz „hokej“) nemá s výrazem „olymp“ nic společného. Český jazyk nepochybně zná řadu slov s koncovkou „–iáda“, jejichž význam nemá s výrazem „olympiáda“ nic společného (např. spartakiáda, univerziáda, kuličkiáda, autogramiáda).“