Nula jedna? Sponzorům zatrnulo

  • 7
Nejen fanoušci u televizí v úterý zděšeně sledovali trápení českých fotbalistů, kteří až v závěru zachránili zápas s Lotyši. Dvojnásob zatrnulo sponzorům a lidem z firem, které s národním týmem spojily své jméno a sázejí na výdělky díky fotbalové mánii.

Ta by při krachu v základní skupině těžko nastala.

"Byla by to škoda," říká Otto Jerman z firmy Electronic Arts, která v Česku prodává počítačovou hru Euro 2004 s obličeji českých hráčů.

Nedvěd a další dostali hru i herní konzoli s sebou do Portugalska. Pokud postoupí, chce Jerman spustit v Česku reklamní kampaň, která v tom případě dopadne na připravenou a úrodnější půdu.

Jiří Hájek z T-Mobile věří, že při postupu ze skupiny může fotbal přebít dnešní hysterii kolem soutěže Česko hledá SuperStar. Dobíjecí kupony jsou už teď s obličeji fotbalistů a prodavačky mají na sobě dresy. Firma rozeslala klientům přesný rozpis, jak si mohou stahovat do mobilů obrázky gólů.

Čím více gólů od Nedvěda, Kollera a Poborského, tím větší předpoklad, že za ně Češi budou utrácet a T-Mobile porostou příjmy. Proto firma coby sponzor národního týmu bude platit víc, když fotbalisté postoupí, ale náklady navíc se rychle vrátí. "Té investice bychom určitě nelitovali," říká Hájek.

Dilema čeká místní manažery holandské banky ING, až Češi v sobotu nastoupí proti Nizozemsku. Srdce velí fandit Holanďanům, ale při vítězství Česka pustí do televizí více reklamy na ING a možná prodají víc pojistek.

"Je přirozené, že v případě výrazného úspěchu české reprezentace bude cokoli, co souvisí s českým fotbalem, v očích veřejnosti stoupat v ceně," říká Stanislav Michálek z ING, která láká klienty na úrokový bonus.

S národním týmem žije ekonomika i jinde. Tesco v Británii koupilo navíc pět milionů kartonů piva a dva miliony lahví vína v naději, že Angličané budou víc vysedávat u televize. Ruský obchodní řetězec Perekryostok slibuje týmu za postup do finále bonus milion dolarů.

"O tom, nakolik je úspěch českých sportovců spjat s reklamou, svědčí i vypadnutí českých hokejistů ve čtvrtfinále hokejového šampionátu. Záhy poté opadla hokejová reklama a sledovanost televizních přenosů šla na čtvrtinu až třetinu v porovnání se zápasy českého týmu," uvádí Štěpán Wolde z firmy Arbo Media.

Reklama kolem fotbalu podle něho spolkne kolem půl miliardy korun a při postupu ze skupiny vzroste o stovky milionů.

FOTBALOVÉ ČLÁNKY Z EURA NAJDETE NA SPORT.IDNES.CZ