Německo zvýší DPH u některých výrobků na 19 procent. Lidé proto kupují do zásoby zboží ještě s 16procentní sazbou. | foto: Profimedia.cz

Němci nakupují do zásoby kvůli vyšší DPH

  • 34
V Německu se od ledna zvedne sazba daně z přidané hodnoty. Lidé se proto bojí, že vzrostou ceny, a nakupují raději do zásoby, dokud je zboží ještě se starou sazbou a levnější. Podle některých odborníků ale ceny vůbec nemusí vzrůst o celé zvýšení daně.

Část zdanění totiž může dopadnout na podniky, kterým se o to sníží zisky, zejména po Vánocích, kdy obchodníci lákají zákazníky na slevy.

Kdo ale nenakoupí teď, bude počátkem příštího roku litovat. To alespoň tvrdí četné reklamy, které v Německu lákají k nákupnímu spurtu před zvýšením daně z přidané hodnoty od 1. ledna příštího roku z 16 na 19 procent.

Mnozí ze zákazníků přitom ani nezjistí, že některé zboží podražilo už měsíce před tímto magickým datem. Svazy na ochranu spotřebitelů varují, že kdo pod tlakem reklamy koupí na poslední chvíli pračku nebo novou kuchyň, ještě nemusí udělat dobrý obchod.

"Nechat se zahnat k unáhleným nákupům jen kvůli chystanému zvýšení DPH, je chybné rozhodnutí," říká Brigitte Rittmannová-Bauerová ze spotřebitelské centrály v nejlidnatější německé zemi Severním Porýní - Vestfálsku.

DPH se sice zvýší ze 16 na 19 procent, ale vzhledem k tomu, že se vypočítává z čisté ceny, v obchodech bude činit jen 2,59 procenta. To si už mnohé obchody zakalkulovaly předem.

Německo čeká dosud nejvýraznější zvýšení DPH v poválečné historii. Vláda o tom v tichosti rozhodla v létě, kdy se hrál fotbalový světový šampionát a lidé byli v euforii z této podívané.

Hlavním důvodem vyšší daně je snížit rozpočtový deficit pod tři procenta hrubého domácího produktu, což je limit stanovený Paktem stability a růstu Evropské unie.

Průzkumy ukázaly, že některé podniky začaly zdražovat už předem, zejména pak drogerie a parfumerie. To potvrzuje i centrální statistický úřad, který už od června registruje zvyšování cen u 42 produktů a služeb.

Navíc mnohé obchody nasazují vyšší ceny před Vánocemi. "Spotřebitelé by tak měli být
obzvlášť pozorní a kupovat jen to, co potřebují," radí Christian Thorun z obchodního oddělení celostátní centrály pro ochranu spotřebitelů.

Zákazníci by prý měli vědět, že se 1. ledna také nezdraží všechno. U mnohého, co se daní sedmiprocentní sazbou, se nic nezmění. To se týká například knih nebo časopisů.

Elektronika, jako jsou počítače, televize s plochými obrazovkami nebo MP3 přehrávače, které spadnou do 19procentní daně, budou po Novém roce možná naopak levnější, protože před svátky nelze čekat snížení cen.

"Po Vánocích obvykle budou muset obchody povzbudit poptávku slevami," říká expert Thomas
Hagen. Počítač, který si někdo pořídí do konce roku, bude příští rok modelem minulosti, a pak se koupí i přes zvýšení DPH levněji.

Šéf centrální banky ve Frankfurtu nad Mohanem Axel Weber ujišťuje, že se spotřebitelé nemusejí příštího roku bát. Prý se nebude opakovat debata z počátku roku 2002, kdy se zavádělo euro a většina Němců měla pocit, že obchodníci a služby využili změny ke zdražování.