Proč třetí čtvrtek v listopadu? Aby vinaři stihli víno dodat po celém světě a dalo se otevírat ve stejnou chvíli. To však platí až od roku 1985, kdy Francouzi určili třetí čtvrtek jako den, kdy běžný konzument může odšpuntovat lahev nového Beaujolais a obchodníci ho začnou prodávat.
Datum zpočátku nebylo pravidlem. Nejprve se vinaři z oblasti předháněli a bojovali o zákazníky, až pochopili, že na společném postupu vydělají více. Zpočátku se začalo prodávat 1. listopadu, ale s postupujícím rozmachem nového Beaujolais je nestihli všem zájemcům přivézt včas. Proto přidali další tři týdny.
To, že se to Francouzům vyplatilo, potvrzuje více než polovina prodaného Beaujolais v cizině. Jeho hlavními konzumenty jsou se skoro 9,5 milionu vypitých lahví Němci.
Zdatně jim sekundují Japonci a Američané, kteří stejné množství vypijí dohromady.
Mladé Beaujolais pochází z oblasti nedaleko Lyonu. Pěstuje se na 22,5 tisíce hektarech vinic ve více než tři a půl tisících vinařských statcích, jejichž průměrná velikost je šest a půl hektaru.
Beaujolais Nouveau je zásadně lisováno z modré odrůdy Gamay, která vyniká bílým moštem. Hrozny každoročně sbírá na čtyřicet tisíc česačů, a to zásadně ručně.
Přestože je v celé oblasti Beaujolais jediná odrůda, jsou mezi jednotlivými producenty rozdíly. Vycházejí zejména z toho, jak se o víno celý rok starají, a z jejich fortelu při zpracování vína.
O letošní Beaujolais měli vinaři původně strach, protože zpočátku počasí nepřálo. Nakonec se slunce na Francii usmálo, ale za kvalitní sklizeň zaplatili menším množstvím než v roce minulém.
Vinaři tvrdí, že letos představí víno se svěží barvou a třpytivým fialovým nádechem. Po ochutnání má Beaujolais mít plnou a lahodnou chuť a výraznější typickou ovocnou vůni. Znalci by měli ve vínu najít vůni lesních plodů, ostružin a sušených švestek.