Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi utrácejí třikrát rychleji on-line. Prodeje loni rostly o 21 procent

  • 3
Rok konjunktury více naplnil pokladny obchodníků. Tržby stouply loni meziročně o 6,1 procenta. V tempu růstu opět kraloval internet. On-line nákupy se zvýšily o 21,4 procenta. V souhrnu si výrazně polepšili prodejci módy a obuvi, počítačů, výrobků pro domácnost i obchodníci s pohonnými hmotami.

Pomaleji, o dvě procenta, rostly útraty za potraviny, které však loni rekordně zdražily. Naopak silných 10 procent spotřebitelé vydali navíc za oděvy a obuv.

Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (zpráva zde). Rychle, o 9,6 procenta, rostly také tržby za počítače a komunikační zařízení a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (8,2 procenta).

V samotném prosinci se tržby vyhouply meziročně o 7,1 procenta, ale ve srovnání s listopadem klesly o 0,8 procenta. Listopad byl však obchodně velmi úspěšný. Čechům loni rostly mzdy a utrácet začali dříve.

„Domácnosti, díky vyšším příjmům plynoucích z růstu mezd i z vyšší zaměstnanosti, věří v českou ekonomiku a nebály se to ukázat především v období Vánoc,“ uvedla analytička Komerční banky Monika Junicke.

Útratám Čech nahrávala ekonomická konjunktura. Velmi nízká nezaměstnanost podpořila růst mezd ve firmách, které přidávaly, aby si udržely stávající zaměstnance nebo přilákaly nové. V peněženkách Čechů zůstalo dost peněz i po zohlednění inflace.

„V souhrnu se až na výjimky, jako byl například stánkový prodej, dařilo všem segmentům maloobchodu od prodejců počítačů po prodejce oblečení,“ zhodnotil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Optimismus na straně domácností i firem podle něj vydrží i letos.