Povinnost zpětného odběru se vztahuje například na akumulátory, baterie, výbojky a zářivky.
Za podobné provinění obvykle padají nižší pokuty, potvrdila inspekce. Lidl s trestem nesouhlasí a už se odvolal k soudu. "Jednalo se o pochybení ze strany jednotlivce z konkrétní prodejny. Z tohoto pohledu je výše udělené pokuty zcela nepřiměřená," řekla iDNES.cz mluvčí společnosti Sandra Kipeťová.
Lidl se snažil odběr regulovat, tvrdí inspekce
Případ se táhne od srpna roku 2006, kdy inspektoři přišli na porušování zákona při náhodné kontrole obchodního řetězce. Úředníci zjistili, že ve třech prodejnách Lidl sice informoval o zpětném odběru výrobků, avšak cedule v jiných odděleních odběr omezovaly dalšími podmínkami.
"Společnost podmiňovala bezplatný zpětný odběr předložením účtenky či dokladu ke koupi anebo vrácením výrobku v originálním balení. Odběr byl vázán na konkrétní výrobní značku zboží," upřesnila Awwadová.
Zákon takový postup nepřipouští. "Zpětný odběr může povinná osoba odmítnout jen tehdy, pokud výrobek z důvodu kontaminace ohrožuje zdraví osob, které zpětný odběr provádějí," upozornila mluvčí.
Řetězec překračoval zákon opakovaně
ČIŽP při stanovení výše pokuty přihlédla k tomu, že Lidl chyboval už několikrát a ze sankcí se nepoučil. Například loni dostal pokutu 600 tisíc za to, že v některých jihočeských prodejnách neinformoval zákazníky o možnosti zpětného odběru motorového oleje a baterií. - více zde
"Za přitěžující okolnost považujeme i to, že porušení informační povinnosti mohlo vést k určitému odrazení spotřebitelů od nabízení výrobků ke zpětnému odběru v prodejnách Lidlu, což může mít důsledky na životní prostředí," uvedla Awwadová.
Přírodě neškodíme, tvrdí diskont
Lidl navzdory tomu tvrdí, že životnímu prostředí neškodí. "Společnost si je vědoma své odpovědnosti vůči životnímu prostředí a od zahájení své činnosti v ČR nastavila svůj systém tak, aby dodržela všechny právní předpisy v oblasti ochrany životního prostředí," přesvědčuje Kipeťová.
O společnosti se v minulosti mluvilo v souvislosti s vykácením stovky stromů, které stály u stavenišť prodejen. Spekulovalo se o tom, že zmizely na příkaz řetězce. Důkazy však chyběly. Lidl k tomu zarytě mlčel. Dotazy odbýval vysvětlením, že jeho "komunikační strategií je nekomunikovat s médii". - více zde