Lachnit ve Zlíně znovu slíbil dálnici

  • 27
Zlín - Vláda vyrazila na výjezdní zasedání do zlínského kraje. Návštěvu jeho metropole využil ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit k dalšímu příslibu zahájit stavbu dálnice z Vyškova do Mořic ještě letos. Podobný slib slyšeli obyvatelé kraje z různých míst už v roce 2001, ale nakonec začaly jen přípravné práce. Hlavní stavba se nekoná kvůli nedostatku peněz.

"S ministrem dopravy zvažujeme možnost financování ze soukromých zdrojů na základě vydání licence. Jde o způsob jako u dálnice ostravské a ministerstvo dopravy se tomu nebrání," prohlásil Lachnit.

Úsek dálnice D1 mezi Vyškovem a Mořicemi by měl stát kolem půl miliardy korun a jezdit se po něm má v roce 2010. Je součástí 36kilometrové rychlostní komunikace z Vyškova do Lipníka nad Bečvou, kde na ni naváže dalších 80 kilometrů dálnice D47 do Bohumína a na česko-polskou dálnici.

Bohumínský úsek postaví konsorcium vedené izraelským holdingem Housing&Construction, který dostal loni tuto zakázku bez výběrového řízení. Za to vláda sklidila kritiku od opozice i nezávislých ekonomů. Projekt počítá s financováním pomocí stínového mýtného, což znamená, že poplatky formou dálničních známek vybere stát, a část jich předá provozovateli dálnice.

Urychlení stavby dálnice D1 je podle Lachnita důležité pro Zlínský kraj, v němž je řídká silniční síť a železniční tratě jsou v podstatě také jen lokální. "Dálnice zlepší současnou špatnou dopravní dostupnost kraje a podpoří podnikání," míní ministr.

Na splnění slibů nejsou peníze
"Podle informací, které mám z průběhu října, by stavba úseku mezi Vyškovem a Mořicemi měla měla skutečně začít ještě letos," slibovala koncem října kroměřížská poslankyně Ivana Hanačíková. Svolala dokonce do Kroměříže už několik setkání, jichž se zúčastnili představitelé ministerstva dopravy, poslanci a zástupci veřejné správy.

Také přednosta Okresního úřadu v Kroměříži Miroslav Pilát tvrdil, že stavbě šestnáctikilometrového úseku od Vyškova k Mořicím už nestojí v cestě nic. "Podle všech ujištění Ředitelství dálnic je stavba před zahájením."

Nakonec ale začaly jen přípravné stavební práce, na které bylo pro loňský rok vyčleněno 200 milionů korun.

První úsek dovede dálnici do blízkosti hranic kraje. V roce 2003 by měla dálnice dospět ke Kojetínu a pokračovat přes severní silniční obchvat Kroměříže k Hulínu.

Tam se dálnice rozdělí. Jedna její větev bude směřovat k Přerovu a Lipníku nad Bečvou, druhá by se měla napojit na plánovaný obchvat Otrokovic.

Práce v Hulíně a Otrokovicích by měly probíhat souběžně a podle předběžného orientačního harmonogramu by měly být dokončeny někdy v roce 2006. To však bude podle odborníků záležet na tom, zda bude stavba dostávat plynulý přísun peněz.

, ,