Mýtná brána (ilustrační snímek)

Mýtná brána (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Více kamionů, méně peněz. Výnosy z mýta krátí Bártův ekologický plán

  • 188
Kamionů přibývá, peněz z mýtného ubývá. Na první pohled bohulibý plán někdejšího ministra dopravy Víta Bárty (VV) zvýhodnit nižšími sazbami mýtného majitele kamionů s modernějšími a ekologičtějšími motory začíná stát přicházet hodně draho. Kvůli slabšímu výběru mýtného ubude peněz na nové dopravní stavby.

Poprvé od roku 2009 letos celkové výnosy z mýta klesnou, i když počty nákladních aut i jejich projetí pod mýtnými branami přibývá. Důvodem je boom ekologičtějších vozů s motory emisní třídy Euro 5, které platí za použití českých zpoplatněných silnic a dálnic až o polovinu méně než starší a životnímu prostředí škodlivější vozy.

Jenže zatímco v roce 2010, kdy Bárta dohodu se sdružením autodopravců Česmad Bohemia uzavíral, tvořily ekologické vozy s Euro 5 jen 24 procent všech registrovaných aut, loni na konci roku to bylo už 35 procent. Auta s Euro 5 navíc jezdí více než ta starší - na mýtných transakcích se podílejí téměř polovinou. Navíc jich bude dále přibývat. Pokud dopravce kupuje nový tahač, sežene už pouze s Euro 5.

Za dva roky ztráta téměř dvě miliardy

"Letos poprvé čekáme, že objem vybraného mýta klesne, i když objem mýtných transakcí stoupá," přiznává Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive, která tuzemský mýtný systém analyzuje.

Pokles připouští i Tomáš Čoček, který vede Státní fond dopravní infrastruktury. Ten letos počítal s 8,3 miliardy korun z mýtného, odhad Inoxive se přiklání spíše k osmi miliardám. S nižším výnosem počítá SFDI i v příštím roce, ministerstvo financí je při sestavování rozpočtu stále ještě optimistické. Zisk z mýtného je přitom plně příjmem SFDI a platí se z něj výstavba nových komunikací.

"Je to v podstatě státní dotace"

Podle Zaorala jen za dva roky stála podpora ekologických vozidel 1,88 miliardy korun, letos tato suma ještě výrazněji stoupne. "Je to v podstatě státní dotace," tvrdí Zaoral.

Upozorňuje na příklad Rakouska, kde mají vozy s motory plnícími Euro 5 slevu oproti jiným jen 12 procent a systém, který je zavedený v Česku, přirovnává k podpoře solární energetiky. "Dobře myšlený záměr se vymkl kontrole a ztráty rostou," podotkl Zaoral. Bárta na dotazy týkající se jím zavedených slev neodpověděl. Mýto pro kamiony v kategorii Euro 5 se od roku 2011 vůbec nezvýšilo na rozdíl od ostatních: těm stouplo dvakrát o 25 procent.

Menší výnosy z mýta kvůli špatně nastaveným sazbám jsou i argumentem pro Kapsch, který byl nedávno kritizován za příliš vysoký podíl nákladů na celkovém výnosu mýta. Protože náklady jsou podle smlouvy víceméně fixní, nákladovost by se v procentním vyjádření při větším výběru mýta snížila.

Příští rok bude výnos ještě nižší

Podstatně horší situace však může nastat příští rok: aut s Euro 5 neustále přibývá, navíc už se objevují vozidla splňující ještě přísnější normu Euro 6. A nová auta nahrazují ty se staršími motory, která dosud platí více. Podmínky dohodnuté s Česmadem Bohemia nelze změnit až do konce roku 2014, maximálně navýšit sazby o inflaci, což ani letos stát neudělal.

I když jde pouze o memorandum, které podle řady právních výkladů není zcela závazné, stát ho nehodlá porušit. Ministerstvo dopravy však zvažuje, že od ledna sazby zvýší o inflaci.