Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jídlo beze jména vítězí, lidé více kupují zboží se značkou obchodu

  9:21
Tuzemské obchody dobývají nové značky, jejichž jména si zákazníci zpravidla nepamatují. Když je však uvidí na regále, hlavní výhodu spojenou s jejich nákupem si hned uvědomí: je jí nízká cena. Zákazníci tak začínají výrazně více nakupovat zboží prodávané pod značkou obchodu.

Ilustrační foto. | foto: Lukáš BíbaiDNES.cz

Euroshopper, Tesco Value, Clever či Best Farm. To je jen část značek, které se zasloužily o to, že podíl „bezejmenných“ výrobků na celkových prodejích v Česku vzrostl z 18 procent v roce 2007 na loňských 27 procent.

K úspěchu jim pomohla i ekonomická krize a snižující se útraty domácností. „Za poslední rok se nárůsty prodejů těchto značek pohybují v desítkách procent,“ potvrzuje mluvčí prodejen Albert Libor Kytýr. Právě Ahold, vlastník Albertů, počet vlastních značek od konce loňského roku více než zdvojnásobil. Je totiž jedním z nejztrátovějších řetězců na trhu, jeho ztráty od roku 2000 narostly na bezmála tři a půl miliardy korun.

Naopak Kaufland, který se strategií nízkých cen a privátních značek vyrukoval od začátku svého působení v Česku, vydělal v hospodářském roce končícím březnem 2008 přes miliardu korun čistého. I tento řetězec ale v krizi rozšiřuje počet akčních položek zaměřených na vlastní značky.

Západní Evropa: každá druhá beze jména

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Počet privátních značek však zvyšují i obchodní řetězce, které v honbě za zákazníkem nejsou tak agilní jako třeba Kaufland nebo Lidl. „Zákazníci citlivěji reagují na nejrůznější akční nabídky. Z tohoto důvodu jsme také nově rozšířili sortiment, zejména v rámci privátní značky S-Budget,“ potvrdil mluvčí Intersparu Jan Vávra.

Česko navzdory růstu podílu privátních značek stále zaostává za zeměmi západní Evropy. Například v Německu, Velké Británii či Belgii se zastoupení zboží pod značkou obchodního řetězce pohybuje mezi 40 a 50 procenty.

Důvod úspěchu je však podobný jako u nás - zejména nízká cena. A to jak pro zákazníky, tak pro samotné řetězce. „Zavedením výrazně většího počtu privátních značek může jen dvojice největších - Tesco a Ahold - ušetřit v nákladech za rok až stovky milionů korun. Přestože prodávají levněji, získají vyšší marže,“ vysvětlil manažer celostátního obchodního řetězce, který ale nechtěl být jmenován.

Přidáme kůže a škrobu, ubereme masa

Jak konkrétně šetření díky privátním značkám vypadá? Obchodníci si především s dodavateli mohou vyjednat levnější nákupy výrobků. Na zakázku si nechají zpracovat přesně určené množství od vhodného výrobce, který je ochoten pro stabilní odbyt rezignovat na propagaci vlastní značky.

Zpravidla se přitom jedná o menší, často regionální producenty. Těm výměnou za dodávky bezejmenných výrobků odpadne část tvrdého vyjednávání o ceně, řetězce naopak mohou ušetřit na dopravě.

Zároveň se do výsledné ceny nepromítnou náklady na propagaci výrobku, za niž největší tuzemští potravináři utrácejí stovky milionů korun ročně. „Privátní značky mají vlastní reklamu, a to v rámci záruky nejnižší ceny,“ potvrzuje mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Vzhledem k tomu, že největší podíl privátních značek řetězců je v potravinách, dá se ušetřit i na složení výrobků. V uzeninách je méně dražšího masa a více levnějšího separátu, škrobu, vody a kůže. Mléčné výrobky zpravidla obsahují méně mléka.

Šance pro výrobce

Orientaci obchodních řetězců na neznačkové výrobky pochopitelně vítají jejich výrobci. „Vnímali jsme tento trend už na přelomu roku. Rozšířili jsme proto výrobu, abychom to zvládli,“ uvedl například Michal Kostrba, obchodní ředitel břeclavské společnosti Fosfa, která dodává prací prášky, čističe a hnojiva pro sítě Tesco, Kaufland a Makro.

Právě Makro, jehož zákazníky jsou lidé s živnostenským listem, vyniká malým zastoupením privátních značek. Generální ředitel Makro Cash & Carry, ČR Axel Hluchy nedávno oznámil, že chce podíl „neznaček“ ve svých prodejnách zvýšit ze současných třinácti procent na dvacet.

Invaze privátních značek nabídne zajímavé souboje mezi jednotlivými výrobci. Například někdejšími společníky z Jihočeských mlékáren - šéfem mlékáren Madeta Milanem Teplým a majitelem Alimpex Food Milanem Kinclem. Druhý jmenovaný zásobuje například cenově agresivní Lidl privátní značkou Pilos.

„Musím být schopný prodávat přes řetězce, jinak zahynu,“ tvrdí Kincl. Zato Teplý si nezakládá jen na své Madetě, ale i na faktu, že jeho výrobky neobsahují konzervační látky. „I my už to děláme. A ve velkém,“ potvrdil Teplý, který výrobě privátních značek dlouho odolával.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní

28. dubna 2024

Na vídeňské gastroscéně to vře. Provozovatelé tradičních restaurací se bouří proti expanzi...

Luxusní šperk skoro zadarmo. Cartier omylem prodával náušnice se slevou 99 procent

28. dubna 2024  7:32

Šperky se slevou 99,9 procenta. Za tolik koupil mexický lékař náušnice v luxusním francouzském...

Průmysl stagnuje, některých surovin bude nedostatek, varuje ruská organizace

28. dubna 2024  7:18

Průmyslová výroba a investice v Rusku stagnují, zhoršuje se vývoz zboží a ziskovost většiny...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...