Jadranské pobřeží Čechům objevil Čedok

  • 2
Ještě před osmdesáti lety ale v Československu neexistovala žádná cestovní kancelář. S organizováním hromadných zájezdů začala až po první světové válce Československá dopravní kancelář. Té dnes nikdo neřekne jinak než Čedok.

Do nápadu vytvořit v cestovní agenturu se pustily Československé dráhy, Zemský cizinecký svaz a banka Bohemia. Právě vlakem také první turisté s Čedokem cestovali. Úplně první rekreanti zamířili na letní pobyty do Vysokých Tater. Další cestovalé se podívali do francouzské metropole.

O SLAVNÝCH
ČESKÝCH ZNAČKÁCH

ČTĚTE ZDE

Ihned po vzniku agentury v  roce 1920  otevřela v Československu pět filiálek. První z nich byla v Praze v Hybernské ulici, další v Brně, Bratislavě,  Karlových Varech a Františkových lázní. Tam si lidé  zakoupili první zájezdy k dalmatskému pobřeží Jadranu, kam Češi jezdí dodnes. Dopravovaly je tam autokary značky Praga.

První zahraniční pobočky otevřel v roce 1922
V meziválečném období povědomí o firmě, rostlo, přibývalo rekreantů, kteří s  ním vyjížděli, a společnost brzy se stala partnerem i zahraničních cestovních kanceláří. Do masové turistiky ale měly tehdejší zájezdy daleko. Ve dvacátých letech jezdily s Čedokem menší skupinky lidí. Nejčastějšími zákazníky byly dobře situované rodiny s dětmi.

Těm pomáhal s organizováním zájezdů zahraničních turistů, kteří začali objevovat krásy meziválečné Prahy i celé země.

V roce 1922 otevřela Československá dopravní kancelář první zahraniční  pobočky. Filiálky společnosti se objevily ve třech evropských metropolích - ve Vídni, Paříži a Londýně.

Jen pět let po založení už byl Čedok součástí asociace Agot, která sdružovala  cestovky z Polska, Maďarska a Jugoslávie. Celkem jich bylo na čtyři desítky.

V té době ji lidé stále znali pod celým jménem. Zkratku Čedok firma poprvé použila v roce 1926. S Čedokem je také neodmyslitelně spojen albatros, kterého má ve znaku. Pták, který symbolizuje dálky a exotiku - dokáže přeletět i oceán.

Kanceláři se dařilo i v rukou státu
Stejně jako ostatním velkým společnostem se ani Čedoku nevyhnulo znárodnění. I v rukou státu se ale kanceláři dařilo a jednoznačně kraloval  československému trhu. Situace se přiostřila počátkem devadesátých let, kdy se objevila řada dalších cestovních kanceláří.

Privatizace začala až v roce 1993
Privatizace  začala poměrně pozdě, čtyři roky po sametové revoluci. Nově  vznikající kanceláře i neklidná situace ve společnosti, kde se střídal jeden vlastník za druhým, vedla k tomu, že firma svoje dosud pevné postavení na trhu  ztrácela. Situace se zklidnila až v roce 1995, kdy nejstarší českou cestovku převzal Unimex Group.

S Čedokem Češi vyrážejí na dovolenou i nyní. Autokary Praga sice nahradily moderní klimatizované autobusy, k jadranskému  pobřeží ale Češi s Čedokem jezdí pořád.

Podle odhadů společnosti se letos čeká, že prodá na 190 tisíc zájezdů. To by jí pravděpodobně zajistilo místo jedničky na trhu.

Turisté si s Čedokem prohlíželi historickou Prahu už v roce 1930.

,