Investor chce v Jihlavě stavět velký autodrom

  • 11
Představte si: návrším u Pístova se po závodním okruhu prohání monopost formule 1, Michael Schumacher tady testuje jeho jízdní vlastnosti. Nebo jiná vize, mistrovství světa silničních motocyklů: Grand prix - v Jihlavě! Fantasmagorie? Příští dny rozhodnou.

Víceúčelový autodrom Jihlava ring se má stát nejmodernějším závodním silničním okruhem v tuzemsku.

 V krajském městě chce tříapůlkilometrový okruh budovat stejnojmenná akciová společnost, která hodlá v Jihlavě touto investicí během tří let utratit dvě miliardy korun.

Za osm dnů budou jihlavští zastupitelé rozhodovat, zda společnosti Jihlava Ring prodají budovy a necelý čtvereční kilometr pozemků u městské části Pístov, které byly většinou součástí zrušené pístovské vojenské základny vzdušných sil.

Pozemky převede armáda bezúplatně na město. Zatím nechce vedení společnosti Jihlava Ring projekt autodromu komentovat. "Na všechny otázky odpovíme po projednání v zastupitelstvu do konce června," řekl předseda dozorčí rady společnosti Jihlava Ring Oldřich Jurman.

"Kdybychom tomu nevěřili, nejdeme do toho," smetl otázku, zda není vybudování nejmodernějšího autodromu v zemi právě v padesátitisícové Jihlavě přílišnou fantazií. Některé z pozemků v Jihlavě-Pístově už firma Jihlava Ring vlastní, jiné chce odkoupit od obce Rančířov. Souhlas jihlavských zastupitelů s prodejem bude pro celý projekt klíčový.

"Nebudu proti. Nechtěl bych, aby nám pístovská kasárna zůstala, abychom tam pak museli natírat ploty," řekl náměstek jihlavského hejtmana František Zelníček, který návrh prodeje pozemků zastupitelstvu předkládá.

Je to metafora, ale výstižná - jen nátěr kilometrů oplocení okolo bývalých kasáren vyžaduje statisícové sumy. Kasárna mohou být pro město danajským darem.

Co však na autodrom řeknou obyvatelé Pístova, kteří ještě nedávno protestovali proti stavbě obchvatu Jihlavy za jejich humny? Ladislav Kucharovič z občanského sdružení Jihlava-Pístov, které sepisovalo petici proti obchvatu, by prý proti autodromu nebyl. "Pokud bude dostatečně vzdálen od bydliště lidí a nebude nikoho rušit, proč bychom proti němu brojili?" odpověděl otázkou Kucharovič.

Pokud by záměr vyšel, Jihlava by se stala významným střediskem automobilového sportu nejen v republice, ale i ve střední Evropě.

Má však šanci na život třetí automobilový okruh v relativně malé České republice? Hlas konkurence říká: z ekonomického hlediska záměr neuspěje. "Význam to nemá. Vyžádá si to obrovskou investici, ale co pak s tím? Investoři by si měli uvědomit, že uspořádání každého silničního závodu opět stojí další obrovské peníze," reagoval mluvčí brněnského Automotodromu Josef Vrátil.

Ve vedení společnosti Jihlava Ring nejsou podle obchodního rejstříku jihlavští podnikatelé, ale lidé z Prahy a Brna. Ovšem firma oficiálně sídlí v Jihlavě. Byla založena loni 2. července. "Nechceme nic tajit, ale první slovo by měl po jednání zastupitelstva říci jihlavský starosta," řekl za společnost Jurman.

Okruh má být modernější než brněnský a mostecký
Investoři chtějí postavit autodrom včetně veškerého příslušenství do tří let. Jeho vybudováním by měly vzniknout dvě stovky stálých a stovka sezonních pracovních míst. "Pokud jde o takovouto investici, nepochybně kolem toho bude v zastupitelstvu diskuse," řekl mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Autodrom by měl splňovat světové technické a bezpečnostní normy. Měl by sloužit mezinárodním a národním silničním a rallyekrosovým závodům, testovacím jízdám speciálních řidičských kurzů, či exkluzivním pronájmům. Má být modernější než okruhy v Mostě a v Brně a být v provozu celoročně.

Podle projekční studie bude součástí autodromu s 25 boxy pro závodní stroje také krytá závodní hala, restaurace, obchody, stanice záchranné služby a čerpací stanice. Návrh počítá i s provozem rádia či televize se zaměřením na automoto sport. Celý autodrom má zabrat pozemky o rozloze 200 hektarů. Investoři chtějí využít polohu Jihlavy - je blízko Německa a Rakouska -a také silné základny motosportu na Vysočině.

,