Indický magnát už vlastní i českého výrobce čaje Jemča Jemnice. Ilustrační foto.

Indický magnát už vlastní i českého výrobce čaje Jemča Jemnice. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Indický magnát bude prodávat český čaj

  • 12
Česko přilákalo dalšího indického průmyslového magnáta. Ratan Naval Tata, jehož rodině patří druhý největší indický koncern Tata Group s loňským obratem 18 miliard dolarů (403 miliard korun), koupil výrobce čaje Pigi.

Po miliardáři Lakshmi Mittalovi, majiteli někdejší Nové huti v Ostravě, je Ratan Naval Tata druhý významný indický podnikatel v Česku.

Impérium 93 firem osmašedesátiletého Taty sahá od ocelářství, přes výrobu aut a autobusů, prodej zájezdů, výrobu čaje až po vydávání platebních karet. Skupina působí ve více než 40 zemích světa.

Tento týden k nim přibylo i Česko, když Tata Group přes svou britskou firmu Tetley Group koupila předního českého výrobce čajů Jemča Jemnice.

Firma se zhruba třetinovým podílem na českém trhu a ročním obratem přes 300 milionů korun dosud patřila potravinářskému koncernu Alima Značková potravina, jenž je součástí skupiny Agrotrade podnikatele Zdeňka Tomana.

"Koupě společnosti nám umožňuje obsadit vedoucí postavení na trhu v regionu s vysokou spotřebou čaje, kde jsme v minulosti zastoupení neměli," uvedl Ken Pringle, šéf Tetley Group.

Češi v pití čajů stále zaostávají za západní Evropou a v posledních dvou letech se růst spotřeby zastavil. Loni se prodalo zhruba 3100 tun čaje za 1,5 miliardy korun.
Průměrný Čech ročně vypije zhruba 74 litrů čaje.

Podle nedávného vyjádření Ondřeje Brodeckého, manažera konkurenční značky Lipton ze společnosti Unilever, pro ČTK jsou většími pijáky čaje Poláci. Maďaři a Slováci jsou na tom stejně jako Češi.

Vlastní automobilky i hotely
Kromě čaje obchoduje Ratan Tata, absolvent prestižní Harvardovy univerzity, i v automobilovém a ocelářském průmyslu, telekomunikacích a informačních technologiích, vlastní síť hotelů a chystá se prodávat v Evropě levné automobily pod značkou Tata X1.

Tata, který se narodil v Bombaji koncem roku 1937, vstoupil do rodinné firmy v roce 1962 a o necelých 30 let později převzal vedení společnosti Tata Group po svém otci a postupně rozšiřoval impérium.

"Nestaneme se globální společností jen pouhou účastí na jednotlivých trzích," prohlásil před dvěma lety v září Tata.

Podle něj společnost měla aktivně se podílet na globalizaci a hledat obchodní příležitosti ve všech koutech světa a zaměstnat při tom talentované lidi bez ohledu na jejich národnost.

V roce 2003 se například jeho koncern stal po nákupu britské společnosti Tetley Group druhým největším výrobcem čaje na světě. Za jeho nákup tehdy zaplatil Tata 435 milionů dolarů (9,7 miliardy korun).

Jemnická Jemča má historii podstatně kratší. Na tehdejší československý trh vstoupila v roce 1974 jako součást státního podniku Balírny obchodu.

Majitelem koncernu Agrotrade, do kterého Jemča Jemnice prostřednictvím skupiny Alima Značková potravina patřila, je podnikatel Zdeněk Toman, jenž je synem posledního komunistického ministra zemědělství Miroslava Tomana a byl dříve manželem herečky Kateřiny Brožové.

Koncern Alima se kromě výroby čajů zabývá například výrobou hořčice, majonéz, dresinků nebo mrazených zeleninových směsí, hotových jídel či nanuků.