Hypermarkety si dále rozdělují Česko

  • 6
Nákupních center nikdy není dost. Do čtyř let by jich měly na území Česka vyrůst další skoro dvě desítky. Navíc neporostou už jen v Praze, Brně a Ostravě. Pozemky jsou připraveny v dalších velkých městech, jako jsou Olomouc, Plzeň a Opava.

Například hanácká metropole se může těšit na nové nákupní centrum Horizont, které vznikne vedle současného hypermarketu Globus. V Opavě má vyrůst Tesco.

Odborníci i zástupci maloobchodních řetězců se shodují, že zatím nepůjde o nové hráče. "O vstupu nových řetězců nemáme informace," říká Martina Čermáková z obchodního řetězce Tesco. "Česko je zajímavé pro ty, kteří už na trhu jsou," dodává.

To se může brzy změnit. Po vstupu země do Evropské unie odpadnou poslední překážky a otevírání nových center v Česku dosud nezastoupenými společnostmi už nic bránit nebude. Obecně odborníci počítají s tím, že rozrůstat se budou spíše zaběhlé značky, které budou využívat zavedeného jména.

Každý obchodník navíc volí při otevírání nových prostor různou strategii. V poslední době se rozmáhá více nájem, řada obchodníků prodává raději ve svém. "S námi je to podobně jako v Německu, kde Globus většinou prodejní plochy vlastní.

Ale v Česku jsme už udělali první zkušenost s nájmem - na Černém Mostě," říká šéf místního Globusu Petr Vyhnálek. Podobně se snaží postupovat i Tesco. "V nájmu jsme jen výjimečně na dvou místech," říká Martina Čermáková.

Jinak obě společnosti těží z pronájmu dalších prostor. Ke Globusu se další prodejní prostory dostavují, Tesco je buduje rovnou jako velká nákupní centra. "Celosvětově trend směřuje k tomu, aby ve velkých nákupních centrech byly zastoupeny i služby a zábava," říká Čermáková.

Právě z toho vychází i většina stavebních firem a developerů, kteří prostory dále pronajímají. Nová centra umístěná vedle hypermarketů počítají s řadou menších obchodů, mnohá z nich i s kinem a dalšími službami spojenými se zábavou.

Obchodní plochy si naopak najímají Carrefour, Kaufland nebo Ahold se sítí prodejen Hypernova. Už dnes je Česko co do hustoty obchodních ploch na obyvatele na předním místě v Evropě. Na největší prodejní ploše v zemi mohou nakupovat obyvatelé Moravskoslezského a Ústeckého kraje, kde na tisíc obyvatel připadá 108 metrů prodejen.

Například hlavní město Praha je až na pátém místě s 82 metry na tisíc obyvatel. Nejhůře při porovnání velikosti prodejní plochy na tom jsou obyvatelé Vysočiny a Středočeského kraje. Tam na tisíc obyvatel připadá 46 a 47 metrů prodejní plochy otevřených hypermarketů.