Tesco nabídne na ploše hypermarketu i fotolab nebo lékárnu. Ilustrační foto.

Tesco nabídne na ploše hypermarketu i fotolab nebo lékárnu. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Hypermarketům ubývají zákazníci, lákají na menší prodejny i služby navíc

  • 49
Lidé volí pro své nákupy raději menší supermarkety, velké hypermarkety, které před lety vyrostly na okrajích měst, se proto zbavují nadbytečné plochy. Některé řetězce obchody zmenšují nebo předělávají. Po Aholdu se mění také Tesco, osekávat začal i Interspar.

„Klasický hypermarket už je přežitý a je třeba přidat něco navíc, aby lidé do velkých obchodů dojeli,“ říká marketingový šéf Teska Michal Štádler. Letos proto začali velké obchody předělávat na nový typ, takzvané Tesco Extra.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Jde o obchody v obchodě, kdy na ploše hypermarketu bude Tesco provozovat například fotolab, lékárnu či optiku. Podobně to už dnes funguje na dvou místech v Plzni. Následovat bude Eden v pražských Vršovicích a hypermarket v Ostravě. Jejich plocha se pohybuje od šesti až do dvanácti tisíc metrů čtverečních, ve většině jde o ty, které se stavěly jako první. Postupně takto změní tvář třicítka největších hypermarketů Tesco.

Zmenšování zahájil i Interspar. Kus prodejní plochy uřízl v Karlových Varech a Zlíně a chystá se na další. „Starší prodejny budeme postupně optimalizovat na velikost tří nebo čtyř tisíc metrů čtverečních,“ říká za Interspar Aleš Langer z agentury Crest Communications s tím, že celkem půjde o třicet prodejen. Příští rok jich přijde na řadu deset.

Krize a snaha lidí šetřit nutnost úprav prohloubila. Právě hypermarkety a tradiční malé obchody totiž táhnou poslední rok dolů celý trh. Podle průzkumu agentury Nielsen, který má MF DNES k dispozici, klesly k letošnímu červenci tržby obchodníků s potravinami a drogerií za uplynulý rok o 3,1 procenta.

Stejně, o 3,1 procenta, šel dolů i výkon hypermarketů, kde lidé udělají více než třetinu svých nákupů, hůře dopadly jen malé obchody, mírný pokles zaznamenaly diskonty. Naopak lépe se vedlo supermarketům, které zaznamenaly nárůst tržeb o 0,2 procenta. V plusu skončily i drogerie.

Jak lidé utráceli.

Britské Tesco může tyhle závěry jen potvrdit. Zatímco jejich malým Expresům a supermarketům tržby rostly, a to i na srovnatelný metr čtvereční, velkým obchodům klesaly, stojí ve výroční zprávě řetězce za finanční rok končící letošním únorem. Důvodem je podle nich to, že lidé v těžkých časech omezují nákupy nepotravinářského zboží.

Globus se změně brání

Poslední včera zveřejněná čísla z obchodů za září jsou jen mírně optimistická. Celkově tržby rostly o 3,5 procenta, ale hlavně díky prodejům aut, které loni byly naopak nejvíce krizí zasažené. Výhled kvůli přetrvávající poměrně vysoké nezaměstnanosti a nadcházejícím škrtům ve státní sféře už tak optimistický není.

Hypermarketům navíc vyrůstá na každém rohu konkurence v podobě specializovaných obchodů a do středu měst se stěhují i obchoďáky.

Jako první se pustil do úprav dlouhá léta ztrátový nizozemský řetězec Ahold. Ten provozoval donedávna v Česku velké Hypernovy a menší Alberty. Po pěti letech příprav a vyjednávání s majiteli obchodních center se mu podařilo zmenšit dvanáct největších Hypernov. A zároveň všechny obchody přejmenovat na Alberty. Jeden z posledních zastřižených obchodů je například bývalá Hypernova v Praze-Nových Butovicích. Na její ploše se nyní připravuje k otevření Electro World.

Tesco jednání s majiteli obchodních center většinou neřeší. Obchody mu totiž často patří, v mnoha případech rovnou s celým obchodním centrem. Tak je tomu v případě pražského Edenu či Letňan.

Krácení plochy se zatím vyhýbají Kauflandy a Globusy. Prvně jmenované se pohybují díky svému zaměření na pomezí hypermarketu a diskontu, Globusy patří k obřím hypermarketům v pravém slova smyslu. Nabídka nepotravinářského zboží je zde širší než kdekoli jinde a profilovat se snaží Globusy i v potravinách například zaměřením na kvalitní maso.