Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

E-shopy rostou nejrychleji v Evropě. Češi vedou i v mobilních nákupech

  • 8
Češi našli novou disciplínu, ve které Evropanům ukazují záda. K nákupům na e-shopech častěji než ostatní národy používají mobilní telefony. Realizují přes ně 54 procent plateb, tvrdí studie americké banky JP Morgan. A internetové obchody mají růst nejrychleji z osmnácti zemí kontinentu.

Studie americké investiční banky JP Morgan o platebních metodách považuje Česko za nejperspektivnější z osmnácti zemí kontinentu, pokud jde o byznys internetových obchodů. Způsob, jak lidé nakupují online, se přitom prudce mění. Už více než polovina nákupů v e-shopech se uskuteční přes mobil. Přesně 54 procent.

„Popularita nakupování skrze mobilní telefony velmi vzrostla,“ potvrzuje trend ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Češi realizují přes chytré telefony spíš levnější, ale opakované nákupy jídla, drogerie či potřeb pro děti.

Nejpopulárnější formou úhrady v ­e-shopech je dnes platba kartou. Dobírka – česká specialita – je na ústupu. I tak platí hotově při převzetí zboží 45 procent lidí.

Velké trhy, jako je Velká Británie či Německo, v online nákupech zpomalují. V Česku má naopak tento trh podle studie do roku 2021 růst o ­16­ procent – nejvíce ze všech evropských zemí.

Zvýšení objemu nákupů v internetových obchodech potvrzuje Česká spořitelna. Kolik plateb proběhlo přes mobil, říci nedokáže, ale sleduje několik trendů, které boom mohou potvrzovat. Bance například meziročně třikrát narostl počet uživatelů mobilního bankovnictví – z loňských zhruba dvě stě tisíc klientů na 630 tisíc. „Z toho lze usuzovat, že také nákupy v e-shopech skrz mobil měly podobnou křivku růstu,“ říká mluvčí Filip Hrubý.

Českým eshopům se daří. Studie JPMorgan očekává, že v příštích letech porostou...

O růstu popularity využívání mobilů při nakupování svědčí rychlý start mobilních platebních aplikací Apple Pay a Google Pay. Za šest měsíců od 19. února si své platební karty digitalizovalo 82 tisíc klientů České spořitelny. Dalších 22 tisíc od července využívá Google Pay.

Používání telefonů k nákupům je velmi oblíbené i mezi Brity. Pouze Velká Británie a Česko se tak mohou ze sledovaných evropských zemí chlubit tím, že je v nich mobil dominantním nástrojem v online nakupování.

Na opačném konci ve využívání mobilů k nákupům je podle studie JP Morgan Rakousko či Polsko. Přes telefon tam proběhne zhruba desetina transakcí v e-shopech.

Pokud jde o způsoby placení, jsou Evropané stále spíše věrní platebním kartám, a to i navzdory rychlému nástupu digitálních peněženek. První volbou jsou plastové kartičky pro obyvatele jedenácti z ­osmnácti zemí.

Tržby e-shopů kromě Česka mají v následujících dvou letech růst nejrychleji v Itálii a Španělsku. Deset z­ osmnácti evropských zemí se může těšit na dvouciferné tempo růstu.

Opatrnost je namístě

Ambice českého e-shopového lva nicméně krotí ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Asociace už loni předpokládala, že tuzemský trh letos poroste o­ 16 ­procent, pro další roky však očekává zpomalení.

Ani letos ale rychlý růst není jistý. Podle dat zmíněné asociace a nákupního rádce Heureka.cz tuzemský trh vzrostl v letošním prvním pololetí o 13 procent, na 58 miliard korun. Číslo sice ještě zvýší vánoční horečka, ale na původní odhady to patrně nebude stačit.

„Nemyslím, že je možné současné tempo udržet několik dalších let,“ soudí. „Ve druhé polovině roku očekáváme vystoupání meziročního růstu přes 15 procent. Celkově by se tak e-commerce měl podílet na českém maloobchodu z­ 12,5 procenta,“ dodal Vetyška.

Navzdory možnému ochlazení experti nezpochybňují sílu českého online trhu. Tento byznys kvete podle ředitele tvůrce e-shopů Shoptet Miroslava Uďana i díky širokým možnostem placení za zboží a dobré infrastruktuře.

Zákazníci v Praze mají úložný box, poštu nebo pobočku Zásilkovny a Uloženky s nadsázkou téměř v­ každé ulici. Online obchod je navíc poměrně nenáročné prostředí jak na znalosti, tak investice.

V Česku je celkově kolem 41 tisíc internetových obchodů, mezi nimi se však nacházejí i nefungující, „spící“ e-shopy. Češi v nich loni utratili 135 miliard korun, což je meziročně o 17 procent více peněz.

Nejvíce táhla elektronika se značkami Apple či Samsung. Elektro stojí za největším, čtyřicetiprocentním podílem tržeb. Už však neroste tak rychle. Nejperspektivnější je dle statistik za loňský rok jídlo, které v obratu přidalo 52 procent, nicméně v celkových tržbách je marginální. Dvojkou v útratách je kategorie dům a zahrada. Ta je zároveň na vzestupu o 23 procent.

28. prosince 2017