Navíc se stále zvyšuje kvalita tohoto zboží. Takže si dnes zákazník za stejné, ne-li menší peníze koupí věc na daleko lepší technické úrovni. Podobné je to například i s jízdními koly.
Zákazník sice zaplatí stejně jako před devíti lety - za horské či trekkingové kolo zhruba sedm až deset tisíc korun, zato však získá nesrovnatelně vyšší kvalitu. Podražily naopak knihy, parfémy či oblečení.
Knížky se prodávají v porovnání s rokem 1989 za dvakrát až třikrát vyšší ceny. Podobné zdražování postihlo i zboží nabízené v parfumeriích.
Kolik jsou tedy lidé ochotni za vánoční dárky utratit? Letos to bude podle výzkumu agentury Sofres-Factum asi o tři sta korun více než loni - z 4999 korun by měla útrata stoupnout na 5315 korun.
Agentura Incoma dokonce odhaduje vydání stejná jako o minulých Vánocích. Zčásti je to způsobeno poklesem cen některého zboží, svou roli však hraje i to, že lidé šetří.
- úterý 21. prosince 1999