Dražší služby odrazují zákazníky

Majitelka prodejny a kosmetického salonu v Mostě Dagmar Koudelová od počátku května kvůli vyšší dani zdražila. Úbytek zákazníků ji teď nutí přemýšlet, co dál. "Uvažuji oddělit salon od obchodu a převést ho na fyzickou osobu," říká.

Tím by se dostala s tržbami v salonu pod milion korun ročně a vyhnula se placení 19procentní daně z přidané hodnoty.

Vyšší ceny s daní, kdy například základní ošetření obličeje je dnes o padesát korun dražší (přijde na 399 korun), jí totiž odhánějí zákazníky. Podobné zkušenosti hlásí i kadeřnice a další podnikatelé, kteří kvůli zvednutí daně z pěti na 19 procent zvýšili ceny svých služeb.

"Dříve jsem se skoro nezastavila, ale teď mám třeba jen dva lidi za dopoledne," říká jedna pražská kadeřnice. Ne všechna kadeřnictví, kosmetiky, malíři či instalatéři však zdražovat museli. Velká část z nich neutrží za rok více než milion, a daň z přidané hodnoty tak nemusí platit.

Důkazem jsou i čerstvá čísla statistiků. Třeba stříhání vlasů v průměru podražilo o osm procent, zatímco vyšší daň by je mohla vyhnat vzhůru až o 14 procent.
Některé provozovny však neodolaly a zvedly ceny i tehdy, když vyšší daň platit nemusí.

ČTĚTE TAKÉ:
Ceny oblečení se zatím drží
Ať padne vláda, přejí si hospodští
Elektronika zlevnila mírně
Celní štít unie zdražil v Česku banány
Dražší služby odrazují zákazníky
Jídlo v obchodech stojí stále stejně