Další nárůst cen nafty už neustojíme, říkají dopravci. Ilustrační foto.

Další nárůst cen nafty už neustojíme, říkají dopravci. Ilustrační foto. | foto: Václav Pancer, MF DNES

Dopravci touží zdražit, konkurence je drží zpět

  • 6
Zdražování ropy a benzinu nemá zatím na růst české ekonomiky výraznější dopad, podnikatelé v autodopravě však varují, že další vzestup cen už neustojí. "Vím o několika dopravcích, kteří přestali jezdit a prodávají auta," říká majitel malé kamionové firmy z Ostravy Jan Camfrla.

Čeští dopravci jezdí dnes prakticky za stejné ceny jako před dvěma třemi lety, kdy litr nafty stál kolem dvaceti korun. V úterý se však její průměrná cena vyšplhala na 30,74 koruny.

Dopravců je hodně a tvrdá konkurence drží jejich ceny dole. "Pro nás je to katastrofa," říká majitel spediční firmy Libor Čelinský.

Podnikatelé tvrdí, že po letech hospodaření s nízkými zisky nemají finanční rezervy a nemají si kde půjčit.

"Krachuje spediční firma, pro kterou jezdím. A to je jeden z největších přepravců kusových zásilek u nás. Myslel jsem, že spolupráce s nimi je jistá," stěžuje si majitel malé kamionové firmy z Brna.

Společnost, která mu několik let dávala práci a momentálně mu dluží kolem dvou milionů korun, počátkem týdne zavřela kanceláře.

"Zaměstnanci nedostávali mzdy, v pátek se vzbouřili a dali jim hromadně výpověď. Šéfa nemůžu sehnat. Jestli o ty peníze přijdu, bude to malér i pro mne," líčí své potíže brněnský podnikatel.

Dopravci a speditéři vidí před sebou jedinou naději: zvýšení cen za své služby. Tlačí na ně stále naléhavěji. Pokud prosadí svou, přineslo by to i zvýšení cen přepravovaného zboží, především potravin.

"Zatím zákazníci pořád čekají, kde se ceny nafty zastaví, a na zdražení nechtějí slyšet. Můžete si tisíckrát dát do smlouvy, že při růstu vstupů se cena za kilometr zvýší, ale když přijde k věci, zákazník se s vámi radši rozloučí. Konkurence je v autodopravě u nás moc velká," říká Libor Čelinský.

Na zvýšení plateb za své služby tlačí nejen kamionoví dopravci, ale i autobusové firmy provozující pravidelné linky, které dotují jednotlivé kraje.

Na krajské úřady na Liberecku, ve středních Čechách či Pardubicku už se obrátili autobusoví dopravci s požadavkem, aby jim kraje dotaci kvůli dražší naftě zvýšily. Jednání dosud neskončila, ale kraje většinou nemají na vyšší dotace finanční rezervy.

Nedojde-li k dohodám, hrozí zdražení jízdného pro občany. "Pokud kraj nenajde prostředky ke zvýšení dotace, museli bychom zřejmě od října zdražit jízdné asi o desetinu," řekl pro agenturu ČTK generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček.