Nákupní centra přicházejí i do malých měst. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Do dvou let se otevře přes sedmdesát obchodů

V Česku do dvou let vyroste přes sedmdesát obchodů - od diskontů, jako jsou Lidl a Plus Discount- přes menší supermarkety jako Tesco či Interspar po velká nákupní centra. Vyplývá to z dostupných údajů o zahájených stavbách a plánovaných projektech pro letošní a příští rok.

„Letos se expanze trochu zpomalila, ale v příštích dvou letech opět zrychlí,“ říká František Diviš ze společnosti Incoma.

Útok obchodníků se začíná zřetelně přesouvat do menších měst. I v nich už roste kupní síla obyvatel a vyplatí se zde postavit větší obchod. Druhým důvodem je, že větší města jsou už z velké části obsazena.

Velké nákupní centrum, kde je více než padesát obchodů, už dnes nechybí podle údajů Incomy v žádném městě nad 90 tisíc obyvatel. Naopak v městech s méně než 50 tisíci lidmi má takové centrum zatím jen Mladá Boleslav.

Neznamená to však, že by tato města byla odříznuta, jen mají menší obchodní centra. Ta jsou v každém městě nad 50 tisíc obyvatel.

Obchody se po Česku rozšiřovaly postupně. Velké zahraniční obchodní řetězce nejprve „zaplavily“ Prahu, pak se přesunuly do Brna, poté Ostravy a teď je ve středu zájmu všech stavebníků a obchodníků Liberec.

Právě tam se teď chystají čtyři velká obchodní centra. „Otázka je, jestli všechna vzniknou. Pokud ano, nebudou dobře fungovat,“ říká Jakub Sklenka ze společnosti Codeco, která na místě staví centrum Globus.

Věří si i německá ECE. „Vstupujeme sem s vědomím, že tu jsou další konkurenční projekty. Všechny ale nemusí vyjít, máme šanci,“ uvedl letos na jaře jednatel firmy Josef Tobek. Už teď se strhla bitva o to, jak nalákat dobré obchody do plánovaných center, protože jejich značka je kromě umístění centra k úspěchu nezbytná.

Velcí prodejci elektra, jako je Datart, Electroworld, či oděvů a bot, jako např. C&A, H&M, Baťa, totiž nebudou chtít být ve všech centrech, která se v jednom městě postaví. Vyberou si jen jedno dvě. A právě o tyto prodejce se svádí boj.

„Nájmy jdou dolů. Zatímco normálně se platí dvanáct až patnáct eur za metr, v Liberci je to pod deset eur,“ dokládá Pavlína Hajnová ze společnosti Centers, která se zabývá průzkumy trhu. Rychle přibývající počet obchodních center v Česku ještě zahustí konkurenci.

S každým novým obchodem pocítí ty stávající v okolí odliv zákazníků, a tedy i tržeb. To platí jak pro supermarkety či hypermarkety, tak pro celá obchodní centra.

„Bude se zvětšovat počet obchodních center a jejich nájemců, kteří budou mít problémy,“ uvedl Diviš z Incomy na včerejší konferenci o maloobchodu.

I Česko tak potká obrázek zatím známý jen z ciziny, kdy se zavře celé nákupní centrum nebo se přemění na něco jiného.

Mezi ta problémová, kde se bouřili nájemci, zatím patřily třeba Nové Butovice, Stodůlky, Eden či Novodvorská v Praze, Královo Pole v Brně nebo olomoucká Olympia.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Hurá na malá města
Brzy bude stejný pláč slyšet i z menších měst, kde se zatím mezi sebou praly hlavně diskonty Lidl, Penny Market a Plus Discount, případně ještě Kaufland.

Tesco si už loni otestovalo malý obchod v Mikulově a do konce roku plánuje otevřít čtyři další.

„Již během léta jsme otevřeli náborová střediska nových maloformátových obchodů v Bechyni, Vodňanech, Frýdku-Místku a Veselí nad Lužnicí,“ říká mluvčí Jana Matoušková. Podobně malé obchody plánuje i Interspar, první chce otevřít v Třebíči.

Obchodníci směřující do menších měst se raději snaží prosadit více do jejich centra, než zůstávat na okraji jako tomu je u velkých obchodních center.

„Bude se klást větší důraz na umístění ve městě, což dříve díky menší konkurenci nehrálo takovou roli,“ říká Diviš za Incomu.

Některé řetězce se už třeba dnes snaží najít v rámci města, kde už jsou, lepší místo k přestěhování. Takto se například přesunul Albert v Českých Budějovicích, Mostě, Frýdku-Místku či Ostravě.

Kde se bude stavět

Nové obchody a centra

PRAHA 2006: obchodní centrum Šestka, Lidl Stodůlky, hypermarket Tesco Luka 2007: Galerie Fénix, Palladium nám. Republiky, hypermarket Tesco Barrandov 2008: hypermarket Tesco Karlín

STŘEDOČESKÝ KRAJ 2007: Bondy centrum Mladá Boleslav, Interspar Kladno Lidl Hořovice, Billa Ledeč nad Sázavou

SEVEROČESKÝ KRAJ 2006: Lidl Varnsdorf, Hypernova Varnsdorf 2007: obch. centrum Chomutov City Centre, obch. centrum Most City Centre, Lidl Česká Kamenice Plus Discount Mimoň, Plus Discount Teplice

LIBERECKÝ KRAJ 2007: obchodní centrum Globus Liberec, obchodní centrum Interspar, Palác Delta Liberec, Plus Discount Hrádek nad Nisou, Plus Discount Chrastava, Lidl Frýdlant 2008-2009: obch. centrum Plaza Centers Liberec, obch. centrum Na Perštýně Liberec, Kaufland Liberec, obch. centrum Interspar Jablonec nad Nisou

KARLOVARSKÝ KRAJ 2006: Lidl Aš 2007-2008: obch. centrum Dragoun Cheb

PLZEŇSKÝ KRAJ 2006: Kaufland Domažlice 2007: obch. galerie Dvořák Plzeň, obch. centrum Plaza Plzeň

JIHOČESKÝ KRAJ 2006: obchodní centrum Mercury České Budějovice, Tesco Písek, Lidl Tábor, malé Tesco Bechyně, malé Tesco Vodňany, malé Tesco Veselí nad Lužnicí, Lidl Blatná 2007: OC Sojčák Tábor, Lidl Dačice

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ 2006: Tesco Rychnov nad Kněžnou, Lidl Chlumec nad Cidlinou, Penny Market Hostinné 2007: Tesco Dvůr Králové, Lidl Hradec Králové, Kaufland Dvůr Králové (možná až 2009)

PARDUBICKÝ KRAJ 2006: Billa Pardubice a Litomyšl 2007: Lidl Pardubice, Lidl Hlinsko Tesco Polička, Plus Discount Skuteč, Plus Discount, OC Mall of Pardubice, Lidl Holice

JIHOMORAVSKÝ KRAJ 2006: Tesco Brno Nový Lískovec, Kaufland Brno Královo Pole, Lidl Boskovice 2007: Lidl Bučovice u Vyškova

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ 2006: Tesco Ostrava, malé Tesco Frýdek-Místek 2007: obchodní centrum Opava City Centre

ZLÍNSKÝ KRAJ 2006: Lidl Uherské Hradiště 2007: Tesco Otrokovice, OC Zlaté Jablko Zlín

VYSOČINA 2006: Interspar Třebíč, Kaufland Havlíčkův Brod, Kaufland Pelhřimov, Plus Discount Jihlava 2007: Tesco Třebíč, Lidl Třebíč

Pramen: obchody, Cushman & Wakefield, EIA