Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

D47 postaví Izraelci nejvýše za 49 miliard

  0:01
Za spojení Lipníku s Ostravou a polskou hranicí má stát zaplatit maximálně 49 miliard korun. To je suma, která vychází z jednání mezi zástupci státu a izraelským investorem Housing&Construction (H&C). Původně vláda schválila za 80 kilometrů dálnice částku čtyřiceti miliard korun. "To je cena samotných stavebních prací," vysvětlil ministr dopravy Jaromír Schling. K ní se připočítává ještě cena za půjčení peněz, míra rizika pro investora a přiměřený zisk.

"Zatím nemáme konečnou cenu, ale pouze model, podle kterého k ní má dojít. O částce vyjednáváme," dodal Schling. Podle dobře informovaných zdrojů se cena k jednání ze strany H&C pohybuje mezi 46 až 49 miliardami korun. "Mohu jen říci, že na současné poměry je nabídnutá cena velmi slušná," komentoval to poradce ministra dopravy Jan Prokeš.

Podle nedávných informací v tisku projekt jako příliš drahý ministerstvu nedoporučil poradce Mott McDonald. Tato společnost stavbu považuje za dražší než ostatní dálnice. Ředitel české pobočky firmy Jiří Petrák při zamítavém stanovisku uvedl, že musí sledovat zájmy státu.

Zisk při financování státních zakázek soukromým investorem se v Evropě běžně pohybuje mezi 5 až 15 procenty. Izraelci by v Česku měli dostat asi 7,5 procenta.
"Financování navíc leží v první chvíli zcela na jejich bedrech, včetně zajištění úvěru," řekl exministr Petr Moos, který se na přípravě projektu podílí.

Pro zajištění stavby dálnice má totiž Housing&Construction přislíbenu půjčku s úrokem 6,7 až 7 procent. Stejně vysoký úrok dostala před třemi lety na podobný projekt jen Velká Británie, která má výrazně lepší hodnocení schopnosti splácet dluhy.

Podle zástupců státu mluví ve prospěch H&C několik věcí. Izraelci postaví dálnici rychleji, než by to dokázal stát, za srovnatelné peníze a ponesou všechna další rizika, včetně prodražení stavby.

Dohodnutá cena by tak měla být konečná: náklady navíc jdou na vrub Izraelců.
Stát v této chvíli na výstavbu dálnice nemá. Kdyby ji chtěl postavit stejně rychle, musel by si půjčit za vyšší úrok, než jaký při dlouhodobém splácení získal H&C. Navíc by se například kvůli výstavbě železničních koridorů v letech 2008 až 2011 mohl dostat do situace, že by neměl na splácení dluhů vůbec.

Každoroční splátky za dálnici by v průměru neměly být vyšší než 3,5 miliardy korun. Podle modelu navrženého Deutsche Bank se počítá s tím, že stát začne dálnici splácet až po zprovoznění prvních úseků, tedy v roce 2007. Platit má až do roku 2032, kdy mu firma stavbu předá.

První úsek dálnice mezi Hrušovem a Vrbicemi na hranicích s Polskem má být dokončen v roce 2006 a další tři úseky v následujícím roce. Zbývající dva mezi Lipníkem a Ostravou, k nimž zatím Ředitelství silnic a dálnic nevypracovalo projektovou dokumentaci, budou hotovy do září 2009.

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...