ČSA řídí "Tvrdíkova generace"

  • 21
Jaroslav Tvrdík se stále snaží chytit otěže Českých aerolinií pevně do rukou. Exministr obrany se během půl roku ve funkci obklopil týmem, který má firmu vést tak, aby přestal být důvod k jeho odvolání, o němž se občas mluví.

Nové vedení na první pohled působí nesourodým dojmem. V první vlně si do státní ČSA přivedl několik lidí z ministerstva obrany.

Do křesla stratéga usedl Jiří Váňa a personalistu mu dělá Jaroslav Švábík, oba jeho bývalí náměstci. Po první vlně výměn ve vedení ČSA, kdy se rozšířila představa, že se Tvrdík obklopuje svými známými, dozorčí rada firmy nařídila pořádat na řídící pozice výběrové řízení.

Zatímco v provozní části aerolinek si Tvrdík nechal původní lidi, viceprezidenta pro marketing a prodej a finance pak vybírala personální agentura Amrop Hever Dr. Kaufman & Partner.

Finance dnes vede Petr Jůza, který nahradil dlouholetého finančního šéfa ČSA Františka Slabého. Jůza před nástupem do aerolinií prošel například Komerční bankou a Aliatelem.

Jednou z prvních věcí, kterou Jůza provedl, bylo vyvrácení pochybností o rozprodeji firmy. Po nástupu Tvrdíka se mluvilo o tom, že nový šéf využije nejjednodušší možnost, jak snadno a rychle zlepšit finanční výsledky firmy - rozprodejem dceřiných firem. Mezi nejzajímavější patří catering a údržba letadel.

"Není důvod zbavovat se části firmy, která objektivně přináší peníze," říká Jůza. Do čela marketingového a prodejního oddělení ČSA na základě doporučení personalistů dosadila dozorčí rada koncem ledna Zuzanu Řezníčkovou, ženu, již z Eurotelu provázela pověst schopné a tvrdé manažerky, která v mobilní společnosti postavila do latě svěřené oddělení.

Část Tvrdíkova manažerského týmu, který nevzešel z ministerstva obrany ani z ČSA, doplnila ještě Kateřina Hobzová-Chalupová. Ta do firmy nastoupila po provedení analýzy výpočetní techniky, která z pohledu odbornice se zkušeností například z firmy Oracle dopadla pro ČSA žalostně. Navrhla rozsáhlou modernizaci počítačové sítě firmy.

Vedení ČSA tak dnes tvoří tým složený z vojáků, bývalých zaměstnanců a mladých dravých manažerů. Ti jsou zvyklí prosazovat svoje a nevyhýbají se ostřejší výměně názorů. Tvrdík tak musí čelit kritice i z vlastních řad.

"Zřejmě i díky tomu, že jsem žena, mi leccos prochází. Nejen proto se s prezidentem hádat mohu," říká Zuzana Řezníčková. Tu čeká jeden z nejtěžších úkolů - zeštíhlení prodejního úseku.

Tvrdík spory a ostré diskuse vydává za přednost. "Ne všechny moje návrhy představenstvo schválilo. U některých jsem tomu dokonce rád," říká Tvrdík. Rozdílné vidění podle něho neškodí, navíc se lidé z vedení vzájemně hecují.

Pochybnosti od Tvrdíkova nástupu vzbuzovali jeho poradci. Na začátku si jich přivedl pět, dnes se mluví už jen o bývalém poradci bývalého ministra financí Jiřího Rusnoka Radkovi Šnáblovi. Ten v minulosti navrhoval vstřícný postup vůči japonské Nomuře, s níž stát vede soudní spory o stamiliardy korun kvůli krachu IPB.

Dnes spolupracuje na přípravě výběru nových letadel. Dalším z řady poradců je Jan Oberman, podle dostupných informací člověk s dobrými vztahy s ministrem vnitra Grossem. Podle svých slov ho Tvrdík využívá už jen na částečný úvazek. Do budoucna exministr údajně s žádnými vlastními poradci nepočítá.

I když se už mezi členy dozorčí rady a zástupci státu několikrát mluvilo o tom, že Tvrdík by měl své místo opustit, konkrétní kroky z politiků nikdo nepodnikl a v současné době se nechystají. A nestalo se tak ani potom, co Tvrdík dozorčí radě představil s několikaměsíčním zpožděním strategii firmy do roku 2006.

V ní se například rozhodl nakoupit více letadel, vrátit se na trh charterové dopravy, pročistit síť obchodních zástupců ve světě. Sám Tvrdík si uvědomuje, že jeho nejtěžším úkolem je přesvědčit zaměstnance.

Stejně jako pro všechny jeho předchůdce budou největším oříškem piloti, s nimiž v září začne vedení jednat o kolektivní smlouvě. Jejich platové požadavky se doposud řádově o desítky procent lišily od návrhu vedení ČSA.

Od nástupu Tvrdíka provází řada pověstí, mýtů, zaručených zpráv, co provedl, i skutečných průšvihů. Mezi ty poslední patřila havárie se služebním vozem, kterou policie neohodnotila ani pokutou, byť museli hasiči služební BMW sundávat ze svodidel.

"Byl jsem prostě unavený a myslel jsem na tisíc pracovních věcí," vysvětluje to Tvrdík. Pozornosti se dostalo i návratům letadel kvůli drobným technickým závadám. Stalo se už skoro pravidlem, že zhruba jednou týdně se otočí letadlo ČSA. Zástupci firmy i přesto tvrdí, že se to neděje častěji než v minulosti.