Pondělí 15. srpna 2022, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 15. srpna 2022 Hana

Cukrový strašák obchází Evropu. S nadváhou mají zatočit lehké coly

  4:56
Coca-Cola a Pepsi Cola svorně rozjely taktiku na větší podporu bezkalorických nápojů. Výrobci colových nápojů jsou totiž jako první na ráně při hledání viníků rostoucí obezity a zavádění opatření proti ní. Proto se snaží vyhnout nejhoršímu vlastními kroky. I v Česku, kde se o dani z cukru mlčí, tlačí do popředí bezkalorické nápoje.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Jednička na trhu, Coca-Cola, zlepšuje dostupnost nízkokalorických či nekalorických variant svých nápojů. Výrobce je více podporuje marketingově, kdy Coca-Cola Zero je nyní součástí všech kampaní, což dříve nebývala. Dále dostaly lehké varianty větší prostor na regálech obchodů. Podle mluvčí Kateřiny Eliášové jsou také nabízeny ve více baleních, ale jak, konkrétně neuvedla.

Kromě toho společnost testuje na prodej bezkalorických limonád i nové automaty, v kterých je jen Coca-Cola Light, Zero, Bonaqua, či Fanta, Sprite, Nestea bez cukru.

Nespí ani Pepsi Cola, která se rozhodla zjednodušit množství variant. Nyní se v obchodech doprodává Pepsi Light a Max a nahrazuje je černá Pepsi Cola bez kalorií. Modrá Pepsi Cola bude s cukrem. „Bezkalorické Pepsi Cole se dostává i v Česku významnější marketingové podpory, chceme tím posilovat zájem o celou kategorii bezkalorických nápojů, jejíž podíl by měl v ČR postupně růst,“ říká za PepsiCo Maria Baričičová.

Rychlý nárůst

Podle Baričičové tvořily loni nekalorické nápoje značky Pepsi na celkových prodejích jejich col kolem 18 procent. „A rostou výrazně rychleji než ‚klasické‘ colové nápoje,“ dodává. „U značky Coca-Cola Zero se jedná o nárůst prodeje o několik desítek procent,“ uvádí k loňskému roku i Kateřina Eliášová.

GRAF: Jak se prodávají coly

Slova výrobců potvrzují také některé obchodní řetězce, jako Penny Market, jiné jako Lidl či Makro hlásí „jen“ stálý zájem o coly, i o ty lehké, bez větších nárůstů.

„Je ale pravda, že hlavní hráči v této kategorii se snaží více marketingově tlačit na bezkalorické nápoje (zdravější životní styl, méně cukru), ale stále je podíl této kategorie relativně malý,“ říká za Makro její mluvčí Romana Nýdrle s tím, že Makro má podíl bezkalorických a méně kalorických colových nápojů na celé této kategorii 10,50 procenta.

„Výrobci uvádějí na trh stále více bezkalorických variant. Tento trend je patrný nejen u colových nápojů, ale i u ostatních druhů limonád či ledových čajů,“ dodává Pavla Hobíková za Globus.

Podle společnosti Nielsen, která mapuje v Česku prodeje v obchodech, je podíl light col poslední tři roky zhruba stabilní. „Podíl nekalorických verzí se drží na úrovni kolem 15 procent,“ uvádí Maria Hukelová.

Evropu obchází strašidlo daně z cukru

Vysvětlení rostoucích prodejů u velkých značek tak tkví v tom, že v posledních letech (kromě posledního) ztrácely privátní značky obchodních řetězců. Ty se až na výjimky, jako třeba Freeway Cola v Lidlu, dělají jen ve verzi se sladidly.

V pozadí všech těchto kroků je už i Evropu obcházející strašidlo daní z cukru. Letos začíná platit ve Velké Británii či Irsku právě na nápoje. Kromě ostrovů ji loni v Evropě zavedlo i Portugalsko a Francie, která má daň už od roku 2013, a loni schválila její další zvýšení. V Česku zatím žádné výraznější pokusy nebyly a velké strany dosud tyto daně odmítaly.

Test limonád: v levných light colách je málo kofeinu, zato hodně chemie

Světoví výrobci col zároveň pracují na stále nových verzích svých bezkalorických limonád. Jsou si vědomi toho, že řadě lidí, co nechtějí prázdné kalorie z cukru, nevyhovují ani umělá sladidla. Někomu nechutnají, navíc se stále více diskutuje o tom, že v boji s obezitou nepomohou, protože člověk neodvykne sladké chuti.

Jako menší zlo vypadají takzvaná přírodní sladidla, jako je hit posledních let stévie anebo monk fruit z Číny, které ale zatím není schválené Evropskou organizací pro bezpečnost potravin (EFSA). V Česku si lze zatím koupit jen zelenou Coca-Colu se stévii z šedého dovozu, která cukr nahrazuje částečně.

V některých zemích však bude Coca-Cola už letos testovat prodej limonády jen se stévií. Údajně už se podařilo vyladit její nepříjemnou pendrekovou pachuť, což je pro její širší využití největší problém. V Česku se podle Eliášové letos určitě neobjeví. „Inovace, a to nejen v oblasti sladidel, jsou pro nás nyní jedním z nejdůležitějších témat. Vzhledem k tomu, že do roku 2020 jsme se zavázali snížit obsah přidaných cukrů v našich nápojích o deset procent, je jasné, že se jedná o prioritu,“ uvádí k novým sladidlům za Coca-Colu Eliášová. 

Stévii už od roku 2012 využívá i Kofola. Její černá limonáda Bez cukru ale má na celkovém prodeji kofoly jen zhruba dvě procenta a Kofola ji nezdůrazňuje tak jako velké značky. „Našimi klíčovými produkty jsou tradiční československé nápoje, které mají už po desetiletí ustálenou recepturu,“ říká mluvčí Jaroslava Musilová. Připomíná ale další značky, kde cukr díky stévii ubrali, jako Vinea Letní, nápoje pro děti, nebo RC Cola Slim.

Pro výrobce není taktika orientace na „lehké“ coly vůbec špatná ani z hlediska jejich zisku. Bezkalorické coly stojí na pultu vesměs stejně jako ty „plnotučné“, ale jejich výrobní cena je kvůli řádově nižší ceně sladidel mnohem menší.

Cena nápoje je nižší než lahev

O tom svědčí i ceny privátních značek vyráběných pro obchodní řetězce, které jsou z 90 procent právě jen v bezkalorické verzi. Nejnižší ceny v obchodech začínají 5,50 koruny za dva litry hnědé limonády se sladidly. Samozřejmě jde o úplné dno a náklady na marketing a reklamu, které mají velké firmy hodně vysoké, jsou nula. I tak ale zbývá velký prostor. Výrobcům se do srovnávání moc nechce a rozkrývat cenovou politiku samozřejmě nechtějí.

„Cena nápoje je nižší než cena lahve,“ popisuje, jak je to s ceno ryby u u privátních značek, bývalý manažer jedné nápojářské firmy. Značkové coly mají podle něj náplň plus minus stejnou, jen používají lepší plast a hlavně dávají řádově více peněz do marketingu.

Výrobci col pracují na stále nových verzích svých bezkalorických limonád. Vědí, že řadě lidí, kteří nechtějí prázdné kalorie z cukru, nevyhovují ani umělá sladidla. 

Témata: Coca-Cola
  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přímotopy jsou past na statisíce. Rodina může za rok zaplatit až čtvrt milionu

Premium Domácnosti, které vytápějí elektrickými přímotopy, čekají velké problémy. Podle propočtů je roční vytápění vyjde na víc...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Ochranné známky Pietro Filipi vydražil bývalý Mičkův manažer, věřitel je proti

Ochranné známky zkrachovalé oděvní značky Pietro Filipi vydražil za 1,5 milionu korun manažer spojený s firmou Pavel...

Česká ropa čeká v běloruském zásobníku, říká bývalý šéf Mera

Dodávky ropy ropovodem Družba přestaly do Česka, Maďarska a na Slovensko proudit. Ukrajinci nepřijali ruskou platbu za...

Firmy tlačí lidi zpět do práce, home office jich má jen 28 procent

Počet lidí na home office se v Česku s ústupem pandemie rychle snižuje. Meziročně podíl pracujících z domu poklesl ze...

Za neplatiče musí zaplatit sousedé. Družstva se bojí dluhů za teplo či vodu

Premium Bytová družstva a společenství vlastníků jednotek (SVJ) se s blížící se zimou obávají nárůstu dlužníků. Kvůli...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...