Motorek z Číny v Česku výrazně přibývá. Ilustrační foto.

Motorek z Číny v Česku výrazně přibývá. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Čínské motorky zaplavují Česko, prodalo se jich o 20 procent více než loni

  • 34
V ulicích českých měst přibývá automobilů i zácp a cena benzinu roste. Proto se stále více lidí poohlíží po motocyklech – za první pololetí se jich prodalo o desetinu více než před rokem. Spíše než pocity závodníků mistrovství světa však Češi v jednostopých vozidlech hledají levný dopravní prostředek.

Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů, které ukazují raketový nárůst zájmu o levné skútry, nejčastěji původem z Číny.

Oproti loňskému pololetí vzrostly prodeje motocyklů z nejlidnatější země bezmála o dvacet procent. Naopak mírně klesl podíl tradičních japonských značek. Zatímco loni tvořil podíl prodaných čínských strojů do června zhruba 41 procent, letos to už bylo necelých 60 procent.

"Registrace a homologace nových motocyklů na evropském trhu je extrémně jednoduchá, proto se zde v poslední době objevují desítky nových značek, o kterých doposud nikdo neslyšel," řekl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Podle něj se tak často stává, že po koupi levného neznačkového stroje například v hypermarketu lidé zjišťují, že chybí kvalitní servis a pokulhává i spolehlivost.

 Motocykly v Česku - prodej nových strojů  
 Země původu  Počet   Tržní podíl
 1. pololetí 2007  
 Čína  5 715  41 %
 Japonsko  3 967  29 %
 Itálie  710  5 %
 Ostatní  3 436  25 % 
 Celkem  13 830  100 %
 1. pololetí 2008  
 Čína  8 978  60 %
 Japonsko  3 937  26 %
 Itálie  906  6 %
 Ostatní  1 279  8 %
 Celkem  15 100  100 %
 Pramen: SDA  

Schválení na dálku
Čeští dovozci totiž nemusí schvalovat motocykly pro provoz v Evropě jen prostřednictvím tuzemských pověřených zkušeben, jako je například TÜV-SUD Auto či Dekra. Mohou si o homologaci zažádat například v Nizozemsku či Velké Británii. Tamní zkušebny mají pobočky v Číně, kde probíhá evropský schvalovací proces přímo u výrobce.

"Kontroly v Číně nejsou zdaleka tak kvalitní a podrobné jako v Česku. Navíc trvají kratší dobu a jsou výrazně levnější. To se pak odráží v kvalitě motocyklů, které se k nám z Číny dostanou," uvedl Pavel Brída, majitel společnosti Motoscoot, která v Česku patří mezi největší prodejce motocyklů.

I Brída má ve své nabídce stroje z Číny, všechny však podle jeho slov byly vyvinuty na základě podkladů z Česka a v tuzemsku prošly i schvalovacím procesem. Podle Brídy u nás trvá celý proces od dodání motocyklu od výrobce až po schválení pověřenou zkušebnou zhruba šest měsíců a stojí kolem půl milionu korun.

"Pokud si to nechá někdo udělat v Číně, bude to mít se vším do dvou měsíců a zaplatí za to 15 až 18 tisíc dolarů, tedy o polovinu levněji," říká šéf Motoscootu.

S tím však nesouhlasí expert na certifikace českého zastoupení TÜV-SÜD Auto Jan Hnilica. "Nepředpokládám, že by si nějaký náš evropský konkurent dovolil schvalování šidit. Kratší homologace je daná spíš tím, že přímo u výrobců fungují takové procesy jako na běžícím pásu. Problémy s kvalitou spíš přisuzuji tomu, že se může často lišit úroveň a kvalita zkoušených vzorků a těch, které pak do Evropy dorazí," řekl Hnilica.

V Česku se stálá kvalita hlídá takzvanými ověřeními shodnosti, kdy po určitém čase musí prodejce dodat motocykl k opětovnému přezkoušení. Podle Hnilici bývají častým problémem čínských mopedů zvýšené hodnoty emisí a hluku.

 Nejprodávanější 
 Značka  Prodaných kusů
 Yamaha  1 265
 Honda  1 188
 Suzuki  1 137
 Kymco  606
 Acces  520
 Pramen: SDA 
 pozn.: Prodej za 1. pololetí 2008 

Silná koruna skútrům přeje
Posilující koruna a slabý dolar v uplynulých 6 měsících nahrávaly zlevňování čínských motocyklů, neboť většina prodejců nakupuje právě v americké měně. Podle Brídy příznivý vývoj kurzu částečně sráží fakt, že čínské fabriky mírně podražily. Levný dolar s eurem mají vliv i na prodej velkých motocyklů.

"Trh s kvalitními motorkami je v útlumu," říká Petr Marian, šéf firmy Mari Moto, která je oficiálním dealerem strojů značky Yamaha. Ty patří v Česku k nejprodávanějším.

"Velké motorky zavedených výrobců totiž úspěšně dovážejí šedí dovozci, protože oficiální importéři měli v první polovině roku nastaveny příliš vysoké ceny," vysvětluje důvody poklesu Marian. Podle něj přišlo všeobecné přecenění, které zohlednilo aktuální kurz eura a koruny, u Yamahy teprve minulý týden.

"Zlevňovali jsme v průměru o deset procent. Podobně se chová celý trh," dodává. Srovnávají se tak ceny, za něž lze koupit stejný model nové motorky u nás a například v Německu.

Odtamtud se podle Mariana také v prvním pololetí letošního roku dováželo nejvíc nových strojů mimo oficiální dealerské sítě. Někteří čeští obchodníci se dostali přímo do velkoobchodních skladů v Německu nebo v Nizozemsku. Ceny však byly oproti Česku nižší i u běžných zahraničních dealerů.

,