To dokazuje, že nejen zahraniční firmy přispěly k loňskému rekordnímu objemu českých vývozů, ze kterého profitují všichni občané. Díky němu totiž sílí i koruna, dovolené jsou levnější, mzdy rostou a celková životní úroveň se zvedá.
Český automobilový průmysl přitom v posledních deseti letech zažil mohutné vlastnické přesuny do zahraničních rukou a tak ryze českých podniků v oboru značně ubylo. Přesto téměř polovina všech členů Sdružení automobilového průmyslu zůstala ryze česká.
"Ale podíl na celkových tržbách našich členů tvoří jen devět procent," upozornil Zdeněk Novák ze sdružení. Ze statistik vyplývá, že se zpravidla jedná o malé firmy.
Škoda si vychovala své dodavatele
Těch větších s miliardovými obraty zůstalo méně. Patří většinou lidem, kteří podnik současně i vedou. Většina těchto firem dodávala automobilkám už za socialismu. Jenže na začátku devadesátých let o většinu zakázek přišly. Spásou pro ně byla mladoboleslavská Škoda Auto. Na její adresu dnes od nich uslyšíte jen chválu.
"Naučila nás, co je to kvalita. Prakticky si nás vychovala," říká o dodávkách do Škody šéf Brana Pavel Juříček. Velikostí je dnes Brano evropskou firmou: obrat dosahuje hodnoty přes čtyři miliardy korun.
Jak rostla Škoda, začalo se dařit i jejím dodavatelům. Včetně těch, kteří jsou i nadále ryze českými podniky. Přišly totiž další zakázky, většinou nejprve od mateřského koncernu Volkswagen, pak i od jiných značek.
Dnes jsou s tržbami na několikanásobku devadesátých let. Ač jsou v zisku, jejich majitelé zůstávají při zemi a zisky investují do dalšího rozvoje. Velká část z nich již například podniká na Východě, hlavně v Rusku, a chystá tam další expanzi.
Nespravedlivé investiční pobídky Firmy s českým a zahraničním kapitálem vedle sebe žijí a spolupracují, přesto nemají úplně rovné podmínky. České podniky v minulých letech jen stěží dosáhly na investiční pobídky od vlády.
Firmy nelákají pracovníky na platy, ale na profesní růst
"Podmínky jsou pak nerovné, cizí firmy mohou nabídnout lidem vyšší platy," říká ředitel Motorpalu Antonín Policar. Policarova slova dokazují i statistiky. Podle nich má sice automobilový průmysl jedny z nejvyšších mezd ve srovnání s ostatními odvětvími, ale platy v českých firmách jsou nižší než v těch zahraničních. V blízké době se však rozdíly smažou s tím, jak budou i podniky s českým kapitálem mzdy zvyšovat, aby k sobě přetáhly nové zaměstnance.
"Postupně dochází ke sbližování průměrných mezd u obou kategorií firem," podotkl Novák. Šéfové českých firem lákají vedoucí pracovníky zejména na jiné výhody, než jsou platy.
"U nás mají mnohem větší šanci vyrůst než ve velké zahraniční firmě," říká předseda představenstva Brana Pavel Juříček. Navíc má práce v české firmě podle slov ředitelů i jiné výhody.
"Všechno je mnohem pružnější. Nepotřebujeme souhlas někoho z Německa, ale když se na něčem dohodneme, tak to hned zavedeme," podotkl ředitel Brisku Mojmír Čapka. Čeští podnikatelé v automobilovém průmyslu se hodně liší i v tom, jak vystupují na veřejnosti. Někteří nemají o publicitu zájem, jiní jsou veřejně známými osobami. Například Pavel Juříček vystoupil jako pilot formule 1 v reklamě ČSOB.
"Příliš se nemedializuji, pro ČSOB to bylo poděkování za jejich služby," podotkl Juříček. Jiní naopak zůstávají v utajení: například majitelé České gumárenské společnosti, jedné z největších českých firem v oboru, se publicitě vyhýbají. "Není k tomu důvod, pak s tím mají problémy," uvedl mluvčí firmy Milan Zítko.