Většina zemí řekla, že je nespokojená s návrhem na snižování emisí, podotkl Tlapa. Ilustrační foto

Většina zemí řekla, že je nespokojená s návrhem na snižování emisí, podotkl Tlapa. Ilustrační foto

Česko kritizuje návrh EU na snížení emisí CO2 u aut

  • 24
Česko, Německo a Slovensko se pustily do návrhu Evropské komise na omezení emisí CO2 u automobilů od roku 2012. Podle nich je tento termín na změnu výrobní technologie příliš krátký a sankce za porušení limitů nepřiměřené. Kritici požadují, aby se lhůta prodloužila a tresty zmírnily.

Podle návrhů EK by výrobci měli upravit výrobu a vývoj motorů a aut tak, aby se emise z nových vozů od roku 2012 snížily ze současných 160 gramů CO2 na kilometr na 130. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech. Jde třeba o klimatizace či systémy pro sledování tlaku v pneumatikách.

Ek tento návrh představila loni v lednu. Sami výrobci automobilů říkají, že tyto požadavky budou devastující pro samostatné výrobce sportovních aut jako třeba Porsche a pro specializované automobilky typu Land Roveru. - více zde

Návrh nyní operuje s tím, že se emise budou počítat za firmu a všechny její značky, nikoli za jednotlivé vozy. Zatímco malá auta produkují obecně méně zplodin, u větších je to více. Zásadní roli při výpočtu má hrát váha automobilů. Pokud výrobci nebudou podmínky splňovat, hrozí jim sankce.

Výrobci se musí na změny připravit
"Většina zemí řekla, že je nespokojená s návrhem na snižování emisí," podotkl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa. "Česká republika navrhla, aby to opatření platilo od roku 2015 pro všechny automobily, které se budou vyrábět po tomto datu," dodal.

Požadavek odkladu vysvětlil tím, že se výrobci musí na změny připravit. Není prý možné penalizovat někoho, kdo za stávajících pravidel vyrábí motory, avšak nebude schopen modelové řady stáhnout či upravit do navrhovaného roku 2012.

Státy se teď ve vztahu k návrhu dají rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo či Česko.

V jednom se obě strany prý shodují - v odporu vůči navrhovaným sankcím. Zatímco výrobci malých aut si myslí, že sankce mohou vést ke zdražení menších vozů, tak automobilky zaměřující se na střední a velká auta se domnívají, že sankce jsou nespravedlivě vysoké vůči nim.

,