„Lidé se letos na horách nemusí obávat větších omezení. Skiareály plánují nabízet služby v co největším rozsahu,“ řekla na úvod prezidentka Asociace horských středisek (AHS) Kateřina Neumannová. To se projevuje podle asociace i v dosavadních statistikách rezervací, které například na silvestrovský den v některých areálech překonávají i zimní sezony před pandemií.
Skiareál Ještěd začal zasněžovat, teplému počasí a protestům lidí navzdory |
Kvůli vyšším cenám energií a dalším vstupům si ovšem letos lyžaři u 30 největších středisek připlatí průměrně o 10 až 15 procent. „Provozovatelé lyžařských areálů do svých cen musí promítnou vyšší náklady, které tato netypická situace přináší. Uvědomují si ale, že je do skipasů nelze zahrnout v plné výši. Po započtení dalších stovek skiareálů bude nárůst cen pro celou ČR ještě výrazně nižší a bude tak hluboko pod inflační úrovní,“ uvedl ředitel AHS Libor Knot.
Novinkou bude například integrovaný skipass pro Beskydy a Valašsko, do něhož bude zapojeno sedm středisek. Skiareály letos budou pokračovat v trendu prodeje skipasů on-line, u nichž nabízejí slevy.
Investice do zasněžování
Do technologií a služeb letos skiareály investovaly více než 700 milionů korun. K největším investicím patří budování akumulačních nádrží na vodu, které chtějí využívat zejména k zasněžování a případně v létě k hašení požárů nebo jako zdroj užitkové vody. Areály dále investovaly do digitalizace svých systémů, především pak při online prodeji skipasů, rezervaci vybavení v půjčovnách nebo k rozšiřování samoobslužných pokladen.
Léto bylo nic moc a zima může být ještě horší, bojí se areály v Jeseníkách |
Další peníze střediska využijí například na nákup roleb nebo na technologii SNOWsat, která prostřednictvím satelitních snímků a GPS ukazuje, kolik sněhu kde leží.
V uplynulé letní sezóně horská střediska zaznamenala oproti loňsku pokles návštěvníků v průměru o 15 procent. Podle asociace k tomu přispělo především uvolnění cest do zahraničí, o které byl po dvou letech pandemického omezení enormní zájem. Dalším faktorem pak bylo nepříznivé počasí v srpnu a v září. „Návštěvníky na hory často lákají atrakce, na nichž zabaví sebe i své děti. Populární jsou různé bike parky, stezky korunami stromů či dětská hřiště. Velkou návštěvnost zaznamenal na jaře otevřený Sky Bridge 721 na Dolní Moravě,“ podotkla Neumannová.