České dráhy chtějí po krajích půl miliardy navíc.

České dráhy chtějí po krajích půl miliardy navíc. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Máme nové vlaky, tak plaťte. České dráhy chtějí po krajích peníze navíc

  • 117
České dráhy chtějí na příští rok od krajů minimálně o půl miliardy korun navíc za to, že provozují osobní a spěšné vlaky hlavně na regionálních tratích. Jsou to peníze, na které máme podle dlouhodobých smluv nárok, tvrdí mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dopravce chce však nově peníze i za to, že na krajem dotované spoje nasadil nové vlaky, které pořídil z velké části z evropských peněz.

Například od Středočeského kraje dráhy chtějí za nově nakoupené patrové jednotky CityElefant celkem třináct milionů korun ročně za navýšení odpisů, které jim pořízení nových vlaků přineslo. "Rozhodně to není něco, co chceme zaplatit. Budeme o tom ještě jednat," řekl náměstek pro dopravu ve Středočeském kraji Miloš Petera (ČSSD).

Dráhy tvrdí, že na příspěvek na odpisy mají nárok, protože už před uzavřením smluv na dotace z regionálních operačních programů kraje přislíbily, že budou jednat o dopadech nákladů po nasazení těchto vozidel. "Tento příslib byl nutný už proto, že by nemohly být uzavřeny smlouvy o dotaci na vozidla, a tím by nebyly čerpány finance z EU," řekl Joklík.

ČD poukazují na to, že ve Středočeském kraji investovaly 4,5 miliardy korun, a to do souprav pořízených mimo regionální operační programy. Závazek modernizace z desetiletých smluv tak splnily. Podle Joklíka navíc ČD od většiny krajů dosud nedostaly slíbený přiměřený dvouprocentní zisk, přestože úspory i investice plní. 

Kraje však tvrdí, že k nákupu nových vlaků se dráhy často zavázaly samy v dlouhodobých smlouvách, a proto se k placení nemají. Peníze navíc za nové vlaky chtějí dráhy na příští rok od všech krajů s výjimkou Jihomoravského. Někde už spory o navýšení plateb za odpisy vedly k převodu některých nových vlaků do jiných míst. Například v případě Vysočiny se dráhy rozhodly, že část nových motoráků Stadler umístí do Pardubického a Libereckého kraje.

V dalších letech navíc bude objem odpisů ještě růst, dráhy mohutně investují do obnovy svých vlaků, což je dobrá zpráva pro cestující.

Vlaky budou pravděpodobně jezdit bez smlouvy s kraji

Dráhy nečekají lehká jednání, ve většině krajů se dopravě věnují pár dní či týdnů úplně noví náměstci, kteří se ještě s problematikou dostatečně neseznámili. Je tak pravděpodobné, že se zahájením nového jízdního řádu přespříští neděli budou vlaky jezdit bez smlouvy s kraji. Navíc samosprávy nemají peněz nazbyt a bojují s jejich nedostatkem. Hrozí tak, že s další změnou jízdních řádů se sníží rozsah objednané dopravy.

Kraje jsou pro dráhy největším zákazníkem, ročně si objednávají vlaky v hodnotě přes osm miliard korun. Ve většině případů jsou to smlouvy, které byly podepsány narychlo v roce 2009 těsně před tím, než kraje musely na dotované vlaky vypisovat soutěže.

Dlouholeté smlouvy drahám zaručují navýšení plateb o inflaci, což by znamenalo zhruba čtvrt miliardy korun ročně. Větší navýšení kromě inflace a odpisů vysvětlují i vyššími poplatky za dopravní cestu, které se mají pro osobní vlaky zvýšit v polovině příštího roku.

Dráhy navíc nemohou počítat s tím, že dostanou více peněz od státu, protože čtyřmiliardový balík na rychlíky objednávané ministerstvem dopravy má zůstat stejný jako letos. Smlouva však dosud není podepsaná.